Nieuws

SAN FRANCISCO – De Amerikaanse Bristow Group heeft een principe-overeenkomst getekend voor de aankoop van honderd Elroy Air Chapparal C1 vrachtdrones.

Het uit koolstofvezel opgebouwde toestel zal worden aangedreven door vier elektromotoren voor de verticale start en landing. Voor horizontale vluchten wordt een turbine bijgezet die een pusher prop aan drijft. De C1 wordt daarom omschreven asl zogenoemd “lift + cruise” vertical take-off and landing (VTOL) luchtvaartuig.

Elroy Air heeft voor de C1 inmiddels lichtgewicht cargopods ontwikkeld die autonoom opgepikt en afgezet kunnen worden. Het toestel vliegt inmiddels en moet op termijn in staat zijn autonome vluchten uit te voeren met ladingen tussen de 100-225 kg ter vervoeren over een afstand tot 300 nm (556 km).

Al eerder werd bekend dat Fedex Express gaat samenwerken met de Amerikaanse nieuwkomer. Fedex zou daarbij de C1 willen gaan inzetten om pakketpost tussen sorteercentra te gaan vervoeren.

Elroy heeft inmiddels orders en toezeggingen op zak voor meer van 600 Chapparals die werden besteld door commerciële, militaire en humanitaire afnemers. Een van die partijen is het Amerikaanse Mesa Arlines dat tot 150 toestellen wil bestellen voor de bezorging van pakketpost gezondheidszorggerelateerde items.

Tijdens proefvluchten medio 2020.

In januari 2020 werd al bekend dat Embraer X en Elroy Air zouden gaan samenwerken aan de verdere ontwikkeling van deze onbemande VTOL. Embraers technologiepoot houdt zich onder meer bezig met de ontwikkeling van Urban Air Mobility in combinatie met een Urban Air Traffic Management (UATM) systeem.