Nieuws

CRANFIELD – De nieuwe Duitse nieuwkomer Evia Aero heeft bij Cranfield Aerospace Solutions tien conversiekits besteld waarmee Britten-Norman BN-2 Islanders kunnen worden omgebouwd tot hybride-elektrisch aangedreven vliegtuig.

bij de ontwikkeling van brandstofcel aandrijving. Het in Bremen gevestigde Evia wil daarbij zowel zorg dragen voor het ‘subregionale’ vliegen met een BN-2 als het aanleggen van de benodigde infrastructuur om waterstof te kunnen tanken.

Binnen het Britse Project Fresson zal in eerste instantie een Britten-Norman BN-2 Islander zal worden omgebouwd tot hybride-elektrisch aangedreven vliegtuig. Tijdens dit naar de Schotse luchtvaartpionier Ted Fresson vernoemde project worden beide 265 pk sterke Lycoming O-540-E4C zuigermotoren vervangen door bij de Denis Ferranti Group ontwikkelde elektromotoren. Oorspronkelijk zou Delta Motorsport voor de accu’s zorg gaan dragen, maar besloten is daarvan af te zien. Ook Roll-Royce, dat een M250 turbine zou leveren, is bedankt voor de medewerking.

In plaats daarvan zal nu gebruik worden gemaakt van brandstofcel technologie waarbij de waterstof in gasvorm in de tanks onder de vleugels meegenomen zal worden. Gemikt wordt op een vliegbereik van 100-135nm (200-250km) . Er wordt binnen het project samengewerkt met onder meer easyJet Britten-Norman, de Cranfield University en Cranfield Aerospace Solutions die voor de Islander een aanvullend typecertificaat wil aanvragen.

Voor het deels door de Britse overheid gefinancierde project wordt een Islander aangeschaft die zal worden aangepast in Cranfield. Naar verwachting zal het toestel in 2022 voor het eerst vliegen en na certificatie in 2023 op de markt komen. Daarbij kan worden gekozen voor een retrofit van bestaande Islanders of fabrieksnieuwe exemplaren. Het toestel biedt plaats aan negen passagiers

De Britse luchtvaartmaatschappij werkt al langer samen met Wright Electric. Daar werden recent de eerste stappen gezet in de ontwikkeling van een elektromotor met een vermogen van 1.5 megaWatt en een omvormer met een capaciteit van 13 kiloVolt. Deze nieuwe motor moet de Wright Electric Wright 1 aan gaan drijven die plaats gaat bieden aan 186 passagiers in easyJet uitvoering. Dat toestel moet in 2030 in bedrijf worden genomen.