Nieuws

GENÈVE – Bombardier heeft maandag (23 mei) tijdens de zakenluchtvaartberus EBACE 2022 in Genève de doorstart van de Global 8000 zakenjet aangekondigd.

De Global 7000 en Global 8000 werden al in 2010 geintroduceerd waarna de Global 7000 in mei 2018 werd opgewaardeerd tot de huidige Global 7500 die met acht passagiers nu 7.700 nm (14.260 km) non stop kan overbruggen.

Rond de global Global 8000 bleef het lange tijd stil, waarbij het project nog slapende werd gehouden ten tijde van de certificatie van de Global 7500 in november 2018. Van dit toestel zijn sinds december 2018 meer dan honderd exemplaren geleverd. De Global 8000 doet daar qua afstandsbereik nog weer een schepje bovenop: 8000 nm (14.816 km).

Bombardier zal bij de ontwikkeling van de Global 8000 voortborduren op de uitermate succesvolle Global 7500 en naast ultiem cabinecomfort ook mikken op zeer hoge kruissnelheden. Dat laatste is volgens de fabrikant mogelijk omdat in mei 2021 een Global 7500 testvliegtuig herhaaldelijk snelheden optekende van meer dan Mach 1.015 (1.243 km/h) waarbij een continue kruissnelheid (MMO) van M0.94 (1151,5 km/h) mogelijk bleek. Tijdens deze demonstratievluchten was de zakenjet ook het eerste vliegtuig in de transportcategorie dat supersonisch vloog met duurzame vliegtuigbrandstof (SAF).

Andere zaken die in de Global 8000 zullen worden ingebouwd zijn Bombardier’s Pũr Air en geavanceerde HEPA-filtertechnologie terwijl de cabinedruk op FL410 (12.496 m) in de uit vier zones bestaande cabine overeen zal komen met een hoogte van 884 m. Daarin zullen ook Nuage stoelen worden geplaatst en het Soleil verlichtingssysteem om jetlag te helpen bestrijden. In een van de vier zones is de Principal Suite gesitueerd met een groot bed en een douche.

De Global 8000 wordt 33.8m lang en krijgt een cabine met een lengte van 16.59m. De nieuwe G800 van concurrent Gulfstream is korter (30,4 m), wat ook voor de cabine geldt (14,27 m).

De Global 8000 moet in 2025 op de markt komen. Volgens Bombardier kunnen vanaf dat moment eigenaren van de Global 7500 hun toestel ook laten ‘upgraden’ naar een 8000.

1 reactie op “Video Global 8000 nog sneller en (nog meer) comfort

  1. Leuk dat zo’n toestel als de Global 8000 ook al supersonisch kan vliegen met of zonder supersonische knal en het was trouwens te verwachten dat men met een dergelijke snelheid zou kunnen vliegen. Zou best zo’n “speeltje” willen hebben als ik er de poen voor had… Nu maar afwachten hoe Gulfstream op dit toestel zal reageren.

De 5 beste tips voor 'Air-to-air fotografie'?

Die krijg je vanmiddag tijdens de Online Masterclass! 
I.s.m. Cristian Schrik | Meld je snel aan

Gratis voor abonnees | vanaf 16:30 uur