Nieuws

SCHIPHOL OOST – Vrijdag (9 juli) is door het op Schiphol gevestigde NL EASP AIR en haar consortium partners opnieuw een Framework contract getekend voor het uitvoeren van surveillancevluchten voor FRONTEX EU Border and Coast Agency. Deze vluchten worden uitgevoerd met speciale missievliegtuigen die zijn uitgerust met camera’s, satelliet communicatie- en radarsystemen.

De surveillance vluchten zijn bedoeld om toezicht te houden op de buitengrenzen van Europa en worden uitgevoerd in opdracht van het EU agentschap FRONTEX, dat namens de Europese Commissie met deze taak is belast.

De originele Europese aanbesteding omvatte drie zogenoemde ‘Lots voor fixed-wing aerial surveillance operaties’ en één lot voor helikopteroperaties. Het vandaag getekende Lot 2 heeft een totaalwaarde van ongeveer 53,6 miljoen Euro en omvat zogenaamde mid-range surveillance vluchten. Naast NL EASP AIR is ook een Britse aanbieder uitverkozen.

Later deze maand zal ook Lot 3 worden getekend. Dit Lot heeft een waarde van ongeveer 30,9 miljoen Euro en omvat Long Range surveillance vluchten. In dit Lot zijn naast NL EASP AIR nog twee andere operators uitverkozen.

Voor Lot 1 (kustoperaties met een contractwaarde van 14 miljoen Euro) was NL EASP AIR de enige bieder die voldeed aan de FRONTEX voorwaarden. Drie andere bieders vielen af. Vanwege het ontbreken van concurrentie is Lot 1 daarom door FRONTEX ingetrokken. De verwachting is dat later dit jaar dit Lot opnieuw in de markt wordt gezet.

Trots
NL EASP AIR ’s CEO Pieter Voeten over het nieuwe contract: “Dit is de derde keer op rij dat we door FRONTEX EU Border and Coast Agency beloond worden met een meerjarig Framework contract. Daar komt nog bij dat FRONTEX de biedingen van NL EASP AIR voor Lot 2 en Lot 3 als beste uit vijf biedingen beoordeeld heeft. De speciaal ontwikkelde missie-, commando- en controle software ‘I-COP’ is door FRONTEX beoordeeld als de voor deze missies meest geschikte en meest kosten-efficiënte software applicatie. Dit is een geweldig compliment voor ons team en onze partners. De waarde van dit contract zal ook gevolgen hebben voor de werkgelegenheid voor Nederlandse bemanningsleden en de Nederlandse veiligheids- en onderhoudsindustrie. Onze piloten en radaroperators hebben een clearance op EU Confidential Level en zijn speciaal opgeleid voor opsporings- en reddingsoperaties. Hiervoor hebben we een speciale opleiding in het leven geroepen. Deze omvat een grondschool en een synthetisch trainingsprogramma”.

NL EASP AIR is een volledig Nederlandse dienstverlener op het gebied van Maritime Patrol, kustwacht-, Search and Rescue (SAR) en Intelligence, Surveillance and Reconnaissance (ISR) operaties. Deze ondersteuning vanuit de lucht wordt geleverd met Special Mission Aircraft (turboprops en jets) en geavanceerde sensoren en systemen.


NL EASP AIR is gevestigd op Schiphol Airport (EHAM) en Den Helder Airport (EHKD). De diensten van NL EASP AIR zijn voornamelijk gericht op ondersteuning van overheidsinstanties, grensbewaking, kustwacht en civiele / militaire autoriteiten en de Verenigde Naties. In het FRONTEX contract werkt NL EASP AIR samen met de Oostenrijkse Scotty Group (satelliet communicatie) en het Britse 2Excel Aviation (integratie boordsystemen).

De 5 beste tips voor 'Air-to-air fotografie'?

Die krijg je vanmiddag tijdens de Online Masterclass! 
I.s.m. Cristian Schrik | Meld je snel aan

Gratis voor abonnees | vanaf 16:30 uur