AOPA en KNVvL ontstemd over vertrekroute Lelystad-Teuge

LELYSTAD – AOPA Netherlands is uitermate ontstemd over het voornemen van het Ministerie van Infrastructuur & Milieu om een vertrekroute vanaf Lelystad Airport (een zogenoemde SID = Standard Instrument Departure) op een hoogte van 6.000 ft (circa 1.800 m) over de luchthaven Teuge te laten lopen.

Ook de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvarenden (KNVvL) trekt fel van leer tegen dit in hun ogen voldongen feit.

Volgens AOPA had datzelfde  ministerie  juist de Teuge Airport op het oog als luchthaven die in de toekomst een deel van het recreatief vliegverkeer van Lelystad Airport zou kunnen opvangen. De ontwikkeling van Lelystad Airport als vakantieluchthaven zal ertoe leiden dat het aantal vliegtuigbewegingen van de General Aviation  de komende jaren aldaar zal moeten krimpen van circa 100.000 tot circa 50.000 per jaar. Dat betekent dat 50.000 vliegtuigbewegingen op andere luchthavens in Nederland moeten worden ondergebracht.  ‘Teuge’ is in dat verband de meest voor de hand liggende luchthaven vanwege de ligging ten opzichte van Lelystad en de reeds bestaande faciliteiten.

Het voornemen om een vertrekroute van Lelystad precies over Teuge te laten lopen heeft volgens AOPA verregaande consequenties voor die luchthaven en daarmee voor de hele General Aviation in Nederland. In korte tijd ziet de General Aviation in Nederland zich geconfronteerd met diverse maatregelen en plannen die zeer nadelig en schadelijk zijn voor de General Aviation. Het plannen van een vertrekroute over de luchthaven Teuge is met name desastreus voor het op de luchthaven gevestigde Nationaal Paracentrum. Het paracentrum is één van de grootste paracentra te wereld en met haar activiteiten van groot bedrijfseconomisch belang voor de luchthaven.

AOPA Netherlands is daarnaast teleurgesteld in het beleid van de overheid ten aanzien van de General Aviation. De ontwikkeling van de Lelystad Airport heeft niet alleen verregaande consequenties voor het recreatieve vliegverkeer op de luchthaven zelf. Ook andere luchthavens en kleinere zweefvliegvelden worden geconfronteerd met beperkingen als gevolg van naderings- en vertrekroutes naar en van Lelystad Airport. Deze routes liggen vanwege het vliegverkeer van en naar Schiphol op een betrekkelijk lage hoogte boven oostelijk Nederland. Vooralsnog heeft de overheid geen compenserende maatregelen ten gunste van de General Aviation getroffen.

Het plannen van een route precies over de luchthaven Teuge is voor AOPA onaanvaardbaar. AOPA zal zich samen met andere organisaties uit de General Aviation gaan beraden over het nemen van maatregelen om de verdere aftakeling door de overheid van de recreatieve luchtvaart in Nederland tegen te gaan. Het is ten opzichte van de General Aviation in Nederland schandalig en sinister dat de overheid eerst het centrum van de General Aviation in Nederland (Lelystad Airport) aantast om vervolgens de positie en ontwikkelingsmogelijkheden van de luchthaven Teuge te ondermijnen door precies over deze luchthaven een vertrekroute van Lelystad Airport te plannen.

Voor Teuge Airport betekent de nu voorgestelde route het mogelijke faillissement omdat parachutisten (goed voor de helft van de omzet van de luchthaven) dan niet meer boven Teuge kunnen springen.

Premium artikel

Het artikel dat je probeert te lezen is een  Premium  artikel
 Premium  artikelen zijn alleen toegankelijk voor premiumleden én abonnees van Piloot en Vliegtuig.

Premium abonnement

Voor slechts 4,50 per maand sluit je al een  Premium abonnement af.
Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot je beschikking waar en wanneer je maar wilt!

Bekijk de aanbieding 

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Nieuwe vliegtuigen en analyses in je inbox ontvangen? Meld je hier aan voor de Piloot en Vliegtuig nieuwsbrief en ‘blijf voorop vliegen’. Nieuwe toestellen, analyses en eerste vluchten, speciaal voor jou.

Gerelateerd