Maiden flight Sikorsky CH-53K King Stallion

WEST PALM BEACH – De eerste voor het U.S. Marine Corps bestemde CH-53K King Stallion heeft vandaag (27 oktober 2015) voor het eerst gevlogen.

Het toestel voltooide als Engineering Development Model-1 (EDM-1) een bijna dertig minuten durende vlucht. Daarbij werden op 10 m hoogte verschillende manoeuvres uitgevoerd.

De vlucht vormde de opmaat voor een testprogramma van bijna 2.000 uur vliegen met drie andere prototypes.

CH-53K heeft composiet rotorbladen en een digitale cockpit met fly-by-wire besturing

De CH-53K is ontwikkeld als opvolger voor de CH-53E Super Stallion. De helikopter krijgt een maximaal startgewicht van bijna veertig ton en moet onder gevechtsomstandigheden tot 12,5 ton lading kunnen vervoeren over 110 nm (204 km). De drie motoren van de 53K leveren elk 7.500 pk.

De huidige Super Stallion kan onder vergelijkbare omstandigheden maximaal vijf ton vervoeren.

De nieuwe Super Stallion (waarvan waarschijnlijk 200 worden besteld) moet in 2019 in dienst komen.

Het toestel werd in 2014 voor het eerst aan de buitenwacht getoond.

Premium artikel

Het artikel dat je probeert te lezen is een  Premium  artikel
 Premium  artikelen zijn alleen toegankelijk voor premiumleden én abonnees van Piloot en Vliegtuig.

Premium abonnement

Voor slechts 3,99 per maand sluit je al een  Premium abonnement af.
Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot je beschikking waar en wanneer je maar wilt!

Bekijk de aanbieding 

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Nieuwe vliegtuigen en analyses in je inbox ontvangen? Meld je hier aan voor de Piloot en Vliegtuig nieuwsbrief en ‘blijf voorop vliegen’. Nieuwe toestellen, analyses en eerste vluchten, speciaal voor jou.

Gerelateerd