PARIJS- Piaggio Aero Industries heeft in samenwerking met Selex ES een nieuwe variant van het tweemotorige P.180 Avanti II turbopropvliegtuig ten doop gehouden tijdens de Paris Air Show 2013: de P.1HH HammerHead. Deze HammerHead is een zogenoemd Unmanned Aerial System (UAS) dat op FL450 (13.716 m) tot zestien uur onafgebroken moet gaan opereren.
Volgens Piaggio is de P.1HH in twee jaar tijd ontwikkeld om het toestel geschikt te maken voor Intelligence, Surveillance and Reconnaissance (ISR) taken waarbij verzamelde informatie naar een grondstation wordt doorgestuurd. Hiervoor zal Selex het ES SkyISTAR mission management system leveren.
De HammerHead krijgt twee Pratt & Whitney Canada PT6A-66B turboprops en vijfbladige Harzell propellers. Beide elk 850 pk sterke motoren hebben inmiddels proefgedraaid op een Italiaanse luchtmachtbasis waarbij op 12 juni jongstleden het Vehicle Control Management System (VCMS) is getest waarbij het toestel tijdens taxiproeven op afstand werd bestuurd.
Het toestel krijgt een maximaal startgewicht van 6.146 kg, wordt 14,408 m lang, 3,98 m hoog en krijgt een spanwijdte van 15,6 m. Gemikt wordt op kruissnelheden van 320 kts (593 km/h) op FL450 (13.716 m) bij een maximaal vliegbereik van 4.400 nm (8.149 km). Met 113 kg missieapparatuur aan boord kan het toestel zestien uur onafgebroken patrouilleren. Daardoor kan de Hammerhad na takeoff op 1.500 km vanaf de thuisbasis tot 10,5 uur observatietaken uitvoeren.
MPA
De P.1HH is een variant van het Multirole Patrol Aircraft (MPA) concept dat tijdens de Farnborough Airshow 2012 werd gelanceerd. Dit toestel zal door Saab worden voorzien van geïntegreerde surveillancesystemen. Gemikt wordt op een maximale vliegduur van tien uur bij een kruissnelheid van 650 km/h en een vliegbereik van bijna 6.000 km op een vlieghoogte van 12.000 m. Deze MPA heeft een spanwijdte van 15,6 m en krijgt onder meer versterkte vleugel. Het aangepaste toestel moet in 2014 voor het eerst vliegen. De komst van de MPA werd mogelijk dankzij een contract tussen Piaggio en Abu Dhabi Autonomous System Investments (ADSI).
Premium artikel
Het artikel dat je probeert te lezen is een Premium artikel
Premium artikelen zijn alleen toegankelijk voor premiumleden én abonnees van Piloot en Vliegtuig.
- Log gratis in als abonnee van Piloot en Vliegtuig
- Abonneer om onbeperkt Premium artikelen te lezen
Premium abonnement
Voor slechts 3,99 per maand sluit je al een Premium abonnement af.
Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot je beschikking waar en wanneer je maar wilt!