Elektromotoren in neuswiel vliegtuigen airberlin

BERLIJN  –  De Duitse luchtvaartmaatschappij airberlin en WheelTug uit Gibraltar hebben een intentieverklaring getekend voor de levering van 47 elektromotoren voor airberlin’s  Boeing 737NG vloot en 63 motoren van hetzelfde type voor 63 Airbus A320’s. Na montage van deze motoren in het neuswiel, kunnen de vliegtuigen zelfstandig naar en van de gate  en opstelplaatsen taxiën zonder dat hiervoor de hoofdmotoren hoeven te draaien.

WheelTug werkt   sinds 2005 aan dit concept en liet in december 2010 op de luchthaven van Praag al zien dat een met een WheelTug uitgeruste 737 van het Tsjechische Travel Service van z’n plaats kon komen onder winterse omstandigheden op een met sneeuw en ijs bedekt platform. In juni 2012 voerde WheelTug opnieuw proeven uit met een Boeing 737-700, ditmaal van de Duitse luchtvaartmaatschappij Germania.

Volgens Wheeltug verbruikt een taxiënde A320 of 737 gemiddeld 11 tot 12,5 kg brandstof per minuut. Wanneer gebruik wordt gemaakt van de elektromotor (die gevoed wordt met stroom afkomstig van de APU) neemt dit verbruik af tot maximaal 2 kg brandstof.

De bevindingen zijn over de hele linie veelbelovend dat inmiddels negen maatschappijen oren hebben naar deze neuswielvariant, waaronder KLM en Corendon Airlines (10).
Wanneer alle intenties worden omgezet in orders, zullen in totaal 439  A320’s en 737’s een elektromotor in het neuswiel krijgen. Door het voornemen van airberlin kunnen daar nog eens 110 aan toe worden gevoegd. WheelTug mikt op een certificatie eind 2013.

De intentieverklaring is een van de 55 maatregelen die airberlin neemt om het milieu verder te ontlasten.

Premium artikel

Het artikel dat je probeert te lezen is een  Premium  artikel
 Premium  artikelen zijn alleen toegankelijk voor premiumleden én abonnees van Piloot en Vliegtuig.

Premium abonnement

Voor slechts 4,50 per maand sluit je al een  Premium abonnement af.
Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot je beschikking waar en wanneer je maar wilt!

Bekijk de aanbieding 

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Nieuwe vliegtuigen en analyses in je inbox ontvangen? Meld je hier aan voor de Piloot en Vliegtuig nieuwsbrief en ‘blijf voorop vliegen’. Nieuwe toestellen, analyses en eerste vluchten, speciaal voor jou.

Gerelateerd