AJDOVŠČINA – De supergestroomlijnde Pipistrel Panthera is bijna vliegklaar en heeft inmiddels de eerste high speed taxitests achter de rug. De Slovense vierzitter is grotendeels uit koolstofvezels opgetrokken, waarbij ook kevlar en lichtgewicht titanium zijn gebruikt. Kenmerkend zijn de vleugeldeuren. De achterbank kan dankzij de brede cabine in een 2+1 configuratie wordt geleverd. Standaard zijn LED-verlichting en airco aanwezig, evenals cabineventilatie die het interieur koelt.
In het toestel zijn geen hydraulische leidingen aanwezig; alles zal elektrisch worden bediend. Voor het brandschot bevindt zich een 210 pk sterke Lycoming IO-390 waarmee een kruissnelheid van 370 km/h mogelijk wordt bij een geprojecteerd uurverbruik van 38 liter Mogas. Gesproken wordt over een vliegbereik van meer dan 1.950 km. Een speciaal ontworpen uitlaatsysteem moet de geluidsoverlast tot een minimum beperken. De Panthera zal in de loop van 2013 in eerste instantie geleverd worden als LongRange-bouwkit (‘factory build assist’) en in 2014 is het toestel kant en klaar te koop. In dat jaar komen ook Hybrid- en Elektravarianten beschikbaar.
Premium artikel
Het artikel dat je probeert te lezen is een Premium artikel
Premium artikelen zijn alleen toegankelijk voor premiumleden én abonnees van Piloot en Vliegtuig.
- Log gratis in als abonnee van Piloot en Vliegtuig
- Abonneer om onbeperkt Premium artikelen te lezen
Premium abonnement
Voor slechts 4,50 per maand sluit je al een Premium abonnement af.
Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot je beschikking waar en wanneer je maar wilt!