Hieronder een totaaloverzicht van alle informatie die exclusief voor abonnees van Piloot en Vliegtuig en Premium Online leden gepubliceerd is. In dit ‘Online Premium Archief’ staan meer dan 11.000 berichten, video’s of foto’s. Premium berichten zijn te herkennen aan het groene Premium-label.

Ben jij abonnee van Piloot en Vliegtuig? Log dan in met je persoonlijke account of activeer dan hier je account (je hebt dus nog geen inloggegevens). Wist je dat je als abonnee nog meer extra krijgt? Bekijk alle abonneevoordelen.

Heb je geen abonnement, maar wil je wel alle Premium-artikelen lezen? Bekijk dan hier alle mogelijkheden.

Premium

  • Inspectie verscherpt toezicht op rondvluchtbedrijven

    De Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) gaat scherper toezien op de uitvoering van illegale rond- en vervoersvluchten. Het gaat hier om luchtvaartondernemingen die zich niet conformeren aan de nieuwe Europese vliegveiligheidsregels (EU-Ops) die ook voor rondvluchtbedrijven gelden. Hierdoor vliegt de piloot en passagier mogelijk onverzekerd… Lees verder →

  • Verklaring transavia.com inzake arrestatie medewerker

    SCHIPHOL – Op dinsdag 22 september 2009 om 15.40 uur is op de luchthaven van Valencia een gezagvoerder van transavia.com gearresteerd en in voorlopige hechtenis genomen. Vanmiddag is het transavia.com bekend geworden dat de Spaanse autoriteiten de voorlopige hechtenis hebben verlengd op basis van een… Lees verder →

  • Nieuwe opleiding ROC van Amsterdam – Airport

     Aviation Operations Officer, of Turn-around co-ordinator, of flight-dispatcher, en zo zijn er nog wel een paar titels die in de luchtvaart gebruikt worden voor de man of vrouw die `in-control’ is  bij de aankomst maar vooral vertrek van een vliegtuig.    Er is een draaiboek… Lees verder →

  • De Kooy en Den Helder Airport openen haar deuren

    Op zaterdag 19 september organiseren Maritiem Vliegkamp De Kooy en Den Helder Airport de tweede editie van Heldair Show Maritiem.  Het civiele en militaire deel van de luchthaven zijn voor één dag samengevoegd en vrij toegankelijk.  De hoofdact van Heldair Show Maritiem is een spectaculaire… Lees verder →

  • TL 232 Condor Plus

    TL Ultralight uit Tsjechië is geen onbekend merk, want het bedrijf produceert de tamelijk succesvolle TL Sting. En deze microlight maakt goede sier in zowel in Europa als in de USA.  De TL 232 Condor kwam weliswaar eerder op de markt dan de Sting, maar… Lees verder →

  • Airliner voor ontwikkelingslanden

    De Antonov 38 is minder bekend dan zijn `beroemde’ broers An-24, An-26 en An-28. Niet alleen zijn er veel minder exemplaren van gebouwd, ook is de nieuwste Antonov variant vooral bedoeld voor gebruik in ontwikkelingslanden.  Het toestel is afgeleid van de An-28, maar dan groter.… Lees verder →

  • Net geen echte Bf 109

    Buchón betekent in het Spaans zoiets als `breedbek’. Na het installeren van de Rolls-Royce Merlin werd een  nieuwe luchthapper noodzakelijk, die het toestel de brede grijns geeft.  Waar we het over hebben? Over de HA-1112, de in Spanje gebrouwde Bf 109 variant. Meer over dit… Lees verder →

  • Vliegclub op pad

    De jaarlijkse clubvlucht van de Vliegclub Rotterdam leidde in 2009 via Frankrijk en Italië naar Malta. De clubleden pakten stevig uit, want de tocht werd ondernomen met liefst zeven vliegtuigen.  Daarmee werd in tien dagen ongeveer dertig uur met elk toestel gevlogen. In de oktobereditie… Lees verder →

  • Dassault Falcon 2000LX

    In deze editie valt te lezen dat de Franse vliegtuigbouwer Dassault eind juli 2009 de tweeduizendste Falcon afleverde sinds de introductie van de eerste Falcon Mystère 20 in 1965.   Het jubileumtoestel was een Falcon 2000LX. In de oktoberuitgave staan we uitgebreid stil bij deze… Lees verder →

  • 48th International Paris Air Show

    Van 15 tot 21 juni 2009 werd de tweejaarlijkse `Le Bourget’ airshow gehouden. De show bij Parijs is altijd goed voor een massale bezoekersstromen. Zo trok editie 47 in 2007 zegge 153.920 vakbezoekers, 3.500 journalisten en het nodige `gewone volk’. Al met al goed voor… Lees verder →

  • NAL Hansa wordt Australische Gippsland Hansa III

    Een vliegtuig uit India met exportpotentieel voor de Australische markt is zeldzaam. Zeker als je bedenkt dat NAL negen jaar heeft gedokterd aan het ontwerp. In 2007 werd echter een Hansa gedemonteerd, in onderdelen verscheept naar Australië en  opnieuw opgebouwd bij Gippsland Aeronautics. Na een… Lees verder →

  • Jonge Amsterdam Airlines vliegt op ervaring

    Tegen de recessie in verovert Amsterdam Airlines als Nederlands enige eigen luchtvaartmaatschappij met drie Airbus A320’s een plaatsje in het luchtvaartbestel. Maar de zeer sterk oplopende kerosineprijzen in 2008 en de navolgende recessie bezorgden Amsterdam Airlines een moeilijke aanlooptijd. Toch lijken de problemen goeddeels overwonnen,… Lees verder →

  • De onorthodoxe Pterodactyls

    We schrijven de jaren dertig van de vorige eeuw. In die tijd waren de pijlvleugel en het staartloze vliegtuig nog zeer ongewoon. Toch bleef Geoffrey Hill onverdroten door experimenteren met zijn ontwerpen.  Maar een eveneens  experimentele motor maakte een einde aan zijn ambities en een… Lees verder →

  • Viperjet LXR

    De Viperjet is al sinds 1999 in verschillende varianten op de markt. Het eenmotorige toestel wordt in kitvorm aangeboden. Eenmaal afgebouwd is de jet in staat kruissnelheden aan te houden van 400 kts (740 km/h). Met de nieuwe Viperjet LXR voegt Viper Aircraft een nieuwe… Lees verder →

  • Airbus A350XWB

    Terwijl alle media-aandacht zich richt op de Boeing 787 Dreamliner, werkt Airbus achter de schermen stug door aan de A350XWB.  Het toestel blijft daarbij niet onopgemerkt bij potentiële klanten. Sinds de herstart van het project twee jaar geleden, tekende Airbus aan de lopende band orders… Lees verder →

  • Studentenwerk

    Hugo Lambach ontwierp twee sportvliegtuigen, de H.L. 1 en de aerobatic H.L. 2. Bij de bouw ervan schakelde hij leden in van de Delftsche Studenten Aeroclub.  De H.L. 2 werd in de Tweede Wereldoorlog tijdens een bombardement vernietigd. In de jaren negentig van de vorige… Lees verder →

  • Solar Impulse leeft van de zon

    Bertrand Piccard en André Borschberg werken sinds 2003 aan een bijzonder viermotorig vliegtuig. Het toestel heeft de spanwijdte van een Boeing 747-400. Toch weegt het krap 1.600 kg.  De Impulse heeft elektromotoren met elk een vermogen van 10 pk die worden gevoed door niet minder… Lees verder →

  • DHA-3 Drover

    Driemotorige passagiersvliegtuigen zijn zeldzaam. Maar een driemotorig vliegtuig dat helemaal `down-under’ in Australië werd gebouwd, is een echte zeldzaamheid.  De Drover van deHavilland Australia is zo’n toestel. Het ontwerp ontstond kort na de Tweede Wereldoorlog, toen Australië dringend toe was aan een vervanger voor de… Lees verder →