Nieuws

  • Let’s talk business aviation (2)

    We gaan in de volgende editie van Piloot en Vliegtuig verder met het marktoverzicht van vliegtuigen ontwikkeld voor zakelijk gebruik. {mosimage}Naast opnieuw een groot aantal echte jets, komen ook de very light jet (vlj) en een tweemotorige turboprops aan bod.  Uiteindelijk blijft de teller bij… Lees verder →

  • Eerste Austrian Boeing 767 voorzien van Winglets

    Austrian Airlines is de eerste Europese luchtvaartmaatschappij die een B767 heeft aanpast met “winglets”. {mosimage}   Vandaag 27 maart 2009, is de eerste Oostenrijkse Boeing B767 (OE-LAE) van Austrian Airlines teruggekeerd naar Oostenrijk die in de Verenigde Staten succesvol is voorzien van “winglets”. “Winglets” zijn… Lees verder →

  • Het eerste Zweedse verkeersvliegtuig

    De Saab 90 Scandia werd algemeen gezien als de Zweedse Dakota-opvolger. Vertragingen in het programma, een verkeerde motorkeuze, een harde Zweedse kroon en de komst van latere vliegtuigen met betere prestaties zorgden er voor dat de Scandia geen verkoopsucces werd. {mosimage} 

  • Finse Valmet-trainers

    De Finse luchtvaartindustrie is niet toonaangevend, maar Valmet Oy is een uitzondering. Het bedrijf bouwde vóór de Tweede Wereldoorlog al toestellen van eigen ontwerp en zette deze activiteit ook na de oorlog voort. Hierbij ging het hoofdzakelijk om de ontwikkeling en bouw van trainingsvliegtuigen  voor… Lees verder →

  • Het `M*A*S*H’-gevoel

    De CHR Helicopters `Baby Bell’-Safari is een bouwkit. Je wordt er voor ongeveer 79.000 euro eigenaar van, inclusief motor (die door CHR wordt geleverd, samen met de kit). Toch kleven er nadelen aan het ontwerp. De helikopter is bijvoorbeeld trager dan een Robinson 22. En… Lees verder →

  • Vliegen op z’n Australisch

    Producent Australian LightWing heeft twee toestellen in productie: de Speed SP-2000-S (een tweezitter) en de SP-4000 (een vierzitter). De tweezitter heeft een 100 pk sterk Rotax blok voor het brandschot, de vierzitter een Lycoming van 160 of 180 pk. Hoewel het conventionele en daarmee betaalbare… Lees verder →

  • Jubileumjaar KLM

    KLM viert in 2009 haar negentigste verjaardag. Ter gelegenheid hiervan vond op 1 januari 2009 een bijzondere formatievlucht plaats met een 737-800 en 777-200 van KLM in de hoofdrol. De 737-800 is ter gelegenheid van KLM’s verjaardag in bijpassende `retrokleuren’ gespoten. Alle redenen dus de… Lees verder →

  • Lancering nieuwe website AIS

    AIS Flight Academy heeft zijn vernieuwde website; www.pilotinfo.nl gelanceerd. Deze website is meer uitgebreid en gebruiksvriendelijker als de voorgaande versie. {mosimage} Tevens heeft AIS een 2e flightsimulater in gebruik genomen, de simulatoren welke bij AIS in gebruik zijn behoren tot de meest geavanceerde in Europa… Lees verder →

  • Aero Medical Clinic Vliegmedische Keuringen

    1

    Sinds oktober 2008 is Nederland een nieuw onafhankelijk vliegmedisch keurings- en adviescentrum rijker. Onvrede over de bestaande keuringenRobert Thissen, oprichter van Aero Medical Clinic kreeg regelmatig opmerkingen van vliegers over het ongemak dat zij ervoeren tijdens een keuring, zoals het lang moeten wachten, het zich… Lees verder →

  • Top Gun Holland van start!

    Top Gun Holland Vanaf maandag 19 januari 2009 op Nederland 3 om 21.20 uur, 10 afleveringen (tot en met 23 maart). Lengte: 25 minuten Vanaf maandag 19 januari zendt de KRO op Nederland 3 de tiendelige serie Top Gun Holland uit. In de serie worden… Lees verder →

  • De Convair 880

    Met een kruissnelheid van bijna 900 km/h was de Convair 880 niet alleen sneller dan zijn concurrenten maar ook technisch geavanceerder en comfortabeler dan bijvoorbeeld de Boeing 707 en de DC-6. De vliegeigenschappen werden alom geprezen door piloten. Passagiers roemden het comfort en het geringe… Lees verder →

  • Havenperikelen

    Wie op Malta een speciale vliegervaring wil beleven, moet zichzelf eens trakteren op een vlucht met een drijvervliegtuig van Harbour Air Malta. Deze maatschappij vliegt met een DeHavilland Canada DHC-3T Turbo Otter vanuit de hoofdstad Valetta. Direct aangrenzend aan de terminal van cruiseschepen ligt een… Lees verder →

  • Florence Pancho Barnes

    Tot na de Tweede Wereldoorlog moesten vrouwen die een carrière wilden maken in de luchtvaart flink wat `haar op hun tanden’ hebben. Florence `Pancho’ Barnes was zo iemand.   Luchtmachtgeneraals en testpiloten behoorden tot haar vriendenkring. In haar Happy Bottoms Saloon op Edwards Air Force Base… Lees verder →

  • Duizend (vliegtuig)gekken op een Axalp

    Het schieten met scherp heeft iets magisch. De ‘Ebenfluh’ schiet-range nabij Axalp is bijvoorbeeld de ultieme locatie voor trainingsdoeleinden voor de Zwitserse Luchtmacht. Die kunnen worden gevolgd vanaf een unieke toeschouwerzone door een select publiek. Oorspronkelijk voor VIP’s en een paar journalisten, maar door de… Lees verder →

  • Oppassen in de Italiaanse Alpen

    `De ochtend van 18 Mei, de espresso heeft nog een prettig bittere nasmaak in mijn mond. Achter ons verdwijnt de metropool Milano in de ochtendnevel. De hoogtemeter passeert 3.000 voet terwijl we boven het Lago di Como vliegen. Om ons heen verheffen zich de steile… Lees verder →

  • Herdenkingsexpositie Gerben Sonderman

    DRACHTEN – In Museum Smallingerland te Drachten wordt van 14 december 2008 tot en met 22 februari 2009 een expositie gehouden ter gelegenheid van de honderdste geboortedag van piloot en verzetsman Gerben Sonderman. Sonderman verongelukte op 20 oktober 1955 tijdens een testvlucht met een Fokker… Lees verder →

  • Laurens Walraven: Nederlandse vliegtuigconstructeur in Bandoeng

    In de jaren dertig van de vorige eeuw bouwde de Nederlander Laurens Walraven in Nederlands Oost Indië enkele sportvliegtuigen en een zakenvliegtuig. Laurens Walraven werd in 1898 in Amsterdam geboren. Met nauwelijks voortgezette opleiding moest hij als jongen gaan werken bij carosseriefabriek Schutte en van… Lees verder →