Nieuws

  • Duizend (vliegtuig)gekken op een Axalp

    Het schieten met scherp heeft iets magisch. De ‘Ebenfluh’ schiet-range nabij Axalp is bijvoorbeeld de ultieme locatie voor trainingsdoeleinden voor de Zwitserse Luchtmacht. Die kunnen worden gevolgd vanaf een unieke toeschouwerzone door een select publiek. Oorspronkelijk voor VIP’s en een paar journalisten, maar door de… Lees verder →

  • Oppassen in de Italiaanse Alpen

    `De ochtend van 18 Mei, de espresso heeft nog een prettig bittere nasmaak in mijn mond. Achter ons verdwijnt de metropool Milano in de ochtendnevel. De hoogtemeter passeert 3.000 voet terwijl we boven het Lago di Como vliegen. Om ons heen verheffen zich de steile… Lees verder →

  • Herdenkingsexpositie Gerben Sonderman

    DRACHTEN – In Museum Smallingerland te Drachten wordt van 14 december 2008 tot en met 22 februari 2009 een expositie gehouden ter gelegenheid van de honderdste geboortedag van piloot en verzetsman Gerben Sonderman. Sonderman verongelukte op 20 oktober 1955 tijdens een testvlucht met een Fokker… Lees verder →

  • Laurens Walraven: Nederlandse vliegtuigconstructeur in Bandoeng

    In de jaren dertig van de vorige eeuw bouwde de Nederlander Laurens Walraven in Nederlands Oost Indië enkele sportvliegtuigen en een zakenvliegtuig. Laurens Walraven werd in 1898 in Amsterdam geboren. Met nauwelijks voortgezette opleiding moest hij als jongen gaan werken bij carosseriefabriek Schutte en van… Lees verder →

  • Mee met Fat Albert Airlines

    De fameuze Blue Angels hebben een eigen transportvliegtuig tot hun beschikking, een  C-130 Hercules met de weinig verheffende naam Fat Albert.  Met het toestel wordt tijdens het showseizoen meer dan 140.000 mijl afgelegd  door drie vaste piloten en vijf teammedewerkers. Piloot en Vliegtuig kreeg de… Lees verder →

  • Antonov 70, de Russische tegenhanger

    Het Airbus A400M-programma werd in de jaren negentig van de vorige eeuw bijna afgeblazen, nadat Duitsland voorstander bleek van een ander toestel: de Antonov 70. Dat Russische toestel zal na jaren vertraging in 2010 in actieve komen. Naast de militaire versie wordt ook een civiele… Lees verder →

  • Retourtje Portugese Algarve met Pancake Airlines

    `Na een aantal tropenjaren in de IT besloten Marijke en ik medio 2007 het over een andere boeg te gaan gooien. We hadden inmiddels al wat eerste vliegervaringen opgedaan bij Dwarf Power Gliders op Hilversum. Nu hadden we opeens de tijd om het vliegen verder… Lees verder →

  • Samburo Avo68-R115

    Piloot en Vliegtuig medewerker Enrico Evers is op pad geweest met de Samburo Avo68-R115. Het toestel met Oostenrijkse `roots’ wordt tegenwoordig in  Duitsland bij  MD Flugzeugbau gebouwd. Toen hij de Samburo voor het eerst zag, was Evers sceptisch. Tot hij zich realiseerde dat eigenlijk alleen… Lees verder →

  • Fokker Elmo opent nieuwe fabriek in Izmir, Turkije

    Fokker Elmo, een divisie van Stork Aerospace, heeft op 13 november officieel een nieuwe fabriek voor vliegtuigbekabelingsystemen in Izmir geopend. De opening vond plaats tijdens de Global Aerospace Conference die op dit moment in Izmir gehouden wordt. De opening werd bijgewoond door de Turkse staatsecretaris… Lees verder →

  • ATC-Communication mag taaltoets afnemen

    ATC-Communication heeft toestemming van IVW ontvangen waardoor het de ICAO Engelse taaltoets LPE (Language Proficiency Exam) mag afnemen. Bij alle vliegers die een PPL brevet of hoger hebben zal zo' n toets moeten worden afgenomen. ATC-Communication gaat hiervoor gebruik maken van de RELTA test. De… Lees verder →

  • Digitale versie Piloot en Vliegtuig

    Piloot en Vliegtuig is ook in digitale vorm verkrijgbaar voor laptop en pc. Bespaar daarmee tot drie euro op een los gekocht nummer Er kunnen ook digitale nummers uit het archief worden gekocht. Bekijk hier gratis een aantal pagina’s uit het vorige nummer! Bekijk hier… Lees verder →

  • Jaaroverzichten Piloot en Vliegtuig

    Deze bestanden geven een overzicht van de artikelen die over de jaren 2005,2006, 2007, 2008 en 2009 zijn gepubliceerd. Jaaroverzicht 2005, deel 1 Jaaroverzicht 2005, deel 2 Jaaroverzicht 2006 Jaaroverzicht 2007 Jaaroverzicht 2008 Jaaroverzicht 2009

  • Expedition E350: cross country op zn Canadees

    Iedere piloot kent het verschijnsel ‘weight penalty’. Het aantal passagiers met bagage is daarbij maatgevend voor de hoeveelheid brandstof die nog mee kan. En daarmee dus van directe invloed op het vliegbereik van het vliegtuig. De recent gecertificeerde Expedition E350 van het Canadese Found Aircraft… Lees verder →

  • Project Sukhoi Super Jet 100 loopt vertraging op

    De nieuwe Sukhoi Super Jet 100-95 vliegt op 19 mei 2008 voor het eerst. Er is op dat moment is sprake van een lichte vertraging waardoor zal launch customer Aeroflot langer moeten wachten op de aflevering van de eerste SSJ 100. Het certificatietraject van de… Lees verder →

  • Tu-144, ondanks grote prestaties een commerciële mislukking

    De Tu-144 was de Concorde telkens net een slag voor. Het toestel vloog eerder, maakte eerder een supersonische vlucht en vervoerde meer passagiers, maar was minder succesvol dan de Concorde. Voor zover je van succes kunt spreken bij supersonische verkeersvliegtuigen, want commercieel gezien waren het… Lees verder →

  • Starfighters nog altijd actief

    2

    In het Amerikaanse Florida op Cape Canaveral staan sinds maart 2008 operationele F-104’s. Het zijn voormalige Canadese CF-104 Starfighters die hun militaire carrière vlogen voor zowel de Canadese en later ook de Noorse luchtmacht. In totaal bezit vlieger/eigenaar Rick Svetkoff vier F-104’s, waarbij het eerste… Lees verder →