Nieuws

  • Luchtvaart in mineur

    Een jaar geleden leek er nog geen vuiltje aan de lucht. Op alle fronten groeide en bloeide de luchtvaartsector. {mosimage} Amper een jaar later hebben een financiële crisis en de daaropvolgende economische recessie de hele luchtvaartindustrie in zwaar weer gebracht. Zonder uitzicht op een snel… Lees verder →

  • Aero 2009: hoezo crisis?

    De Aero 2009 die begin april aan de oevers van de Bodensee in het Duitse Friedrichshafen werd gehouden, was de grootste ooit. Werd in 2007 nog gebruik gemaakt van acht hallen, in 2009 legden niet minder dan 620 exposanten uit zestig landen beslag op de… Lees verder →

  • 17 mei Last-minute Zondag bij VakantieXperts Euroborg

    Op zondag 17 mei organiseert VakantieXperts De Hunze* samen met Groningen Airport Eelde een Last-minute Zondag. De Last-minute Zondag vindt plaats in het Grand Café van het Noorderpoort College in de Euroborg van 11:00 tot 16:00 uur. Iedereen is van harte welkom. De entree voor… Lees verder →

  • AIS verlaat tweemotorig zuigerlesconcept

    De op Lelystad Airport gevestigde vliegopleider AIS Flight Academy is meer dan alleen een erkend vliegopleider (FTO). Sinds kort is AIS ook een Type Rating Traing Organization (TRTO). Dankzij de aanwezigheid van twee  geavanceerde simulators en een Beechcraft King Air 90 en een King Air… Lees verder →

  • PAC/AESL CT 4 Airtrainer

    Vliegtuigen uit Nieuw Zeeland of Australië  zien we zelden. Toch draait de luchtvaartindustrie `down under’ op volle toeren.  Wat ondermeer blijkt uit de PAC CT4 Airtrainer.  Het toestel stamt af van de Victa Airtourer (CT 2) en de Aircruiser (CT 3) die ontworpen werden door… Lees verder →

  • Boeing’s entree in de verkeersluchtvaart

    Boeing’s sollicitatie naar een luchtpostroute luidde het begin in van een lange lijn van verkeersvliegtuigen en droeg ertoe bij dat Boeing een fabriek van wereldformaat werd.   Toen op 1 juli 1927 de `moderne’ Boeing 40A in dienst werd gesteld, werd in Amerika voornamelijk post en… Lees verder →

  • Turbo Bell 47: onbekend maar geliefd

    De Bell 47 is een legendarisch toestel, een pionier in het helikopteravontuur dat op 8 maart 1946 begon toen het toestel als eerste helikopter gecertificeerd werd voor civiele vluchten. In de civiele luchtvaart kom je er zo nu en dan nog een tegen. De militaire… Lees verder →

  • Gobosh goes strong!

    De Gobosh 800XP is een meer dan eigentijdse S-LSA.  De X staat voor een digitale cockpit met het Dynon EFISD100 (Electronic Flight Information System). {mosimage} De P verwijst naar  `parachute’, door Gobosh omschreven als GOSAFE (Gobosh Strategic Alternative For Emergencies ). Het toestel is leverbaar… Lees verder →

  • Opvallende Russische Reiskist

    Stilaan wenden Russische ontwerpers hun talenten aan om zich ook in het G.A.-marktsegment te profileren. {mosimage}Neem bijvoorbeeld de door Slava Kondratiev ontworpen SM-2000 Gek genoeg wilde hij geen  nieuw vliegtuigtype ontwerpen maar een moderne versie van de Yak 18 in zakenuitvoering. {mosimage}

  • Pilot Report: RotorSport MT-03

    Wat zou je denken van een prachtig vliegtuig voor twee personen, dat relatief weinig geld kost, dat slechts 150 m meter startbaan nodig heeft en genoegen neemt met een gewone autobox als stalling? Kan niet ? Toch wel, maar er zijn natuurlijk nadelen aan verbonden. … Lees verder →

  • Het mooiste geluid sinds de Beatles

    De P-51 Mustang heeft een ongelooflijke aantrekkingskracht op zowel luchtvaartfanaten als  toevallige bezoekers aan airshows. {mosimage}En lang voordat Engeland muziek `à la Beatles’ uitvoerde, had men een andere muzikale topper: het geluid van de Rolls Royce Merlin. Tegenwoordig draagt de  Falconer-motor zorgt voor de `sound… Lees verder →

  • Succesvolle reiziger uit vorige eeuw

    De Stinson Voyager werd al voor de Tweede Wereldoorlog geïntroduceerd. De grootste  successen werden echter na de oorlog geboekt.  {mosimage}Op 1 december 1948 viel  het doek  toen Stinson met een voorraad van 500 onverkochte Voyagers doorverkocht werd aan Piper  die  de stekker vrij snel daarna… Lees verder →

  • Let’s talk business aviation (2)

    We gaan in de volgende editie van Piloot en Vliegtuig verder met het marktoverzicht van vliegtuigen ontwikkeld voor zakelijk gebruik. {mosimage}Naast opnieuw een groot aantal echte jets, komen ook de very light jet (vlj) en een tweemotorige turboprops aan bod.  Uiteindelijk blijft de teller bij… Lees verder →

  • Eerste Austrian Boeing 767 voorzien van Winglets

    Austrian Airlines is de eerste Europese luchtvaartmaatschappij die een B767 heeft aanpast met “winglets”. {mosimage}   Vandaag 27 maart 2009, is de eerste Oostenrijkse Boeing B767 (OE-LAE) van Austrian Airlines teruggekeerd naar Oostenrijk die in de Verenigde Staten succesvol is voorzien van “winglets”. “Winglets” zijn… Lees verder →

  • Het eerste Zweedse verkeersvliegtuig

    De Saab 90 Scandia werd algemeen gezien als de Zweedse Dakota-opvolger. Vertragingen in het programma, een verkeerde motorkeuze, een harde Zweedse kroon en de komst van latere vliegtuigen met betere prestaties zorgden er voor dat de Scandia geen verkoopsucces werd. {mosimage} 

  • Finse Valmet-trainers

    De Finse luchtvaartindustrie is niet toonaangevend, maar Valmet Oy is een uitzondering. Het bedrijf bouwde vóór de Tweede Wereldoorlog al toestellen van eigen ontwerp en zette deze activiteit ook na de oorlog voort. Hierbij ging het hoofdzakelijk om de ontwikkeling en bouw van trainingsvliegtuigen  voor… Lees verder →

  • Het `M*A*S*H’-gevoel

    De CHR Helicopters `Baby Bell’-Safari is een bouwkit. Je wordt er voor ongeveer 79.000 euro eigenaar van, inclusief motor (die door CHR wordt geleverd, samen met de kit). Toch kleven er nadelen aan het ontwerp. De helikopter is bijvoorbeeld trager dan een Robinson 22. En… Lees verder →

  • Vliegen op z’n Australisch

    Producent Australian LightWing heeft twee toestellen in productie: de Speed SP-2000-S (een tweezitter) en de SP-4000 (een vierzitter). De tweezitter heeft een 100 pk sterk Rotax blok voor het brandschot, de vierzitter een Lycoming van 160 of 180 pk. Hoewel het conventionele en daarmee betaalbare… Lees verder →