Magazine

Piloot en Vliegtuig Editie 8-2018

In deze editie

 

  • In Piloot en Vliegtuig Editie 8-2018 uiteraard aandacht voor de recente overname van het C Series programma door Airbus waardoor de CS300 opeens als Airbus A220-300 door het leven gaat. De symbolische coverfoto spreekt wat dat betreft boekdelen.

 

  • Nederlandse nieuws: zowel de verkeerstoren van Schiphol als die van Lelystad Airport ondergaan een metamorfose. Daarnaast het bijzondere verhaal van Reinoud Dirksen die beschrijft wat er door iemand heen gaat wanneer het brevet bij de post zit en de oprichting van het General Aviation e-platform Duurzaam Vliegen.

 

  • In ‘On the job’ maken we kennis Martijn Kersten. De luchtmachtvlieger heeft een duidelijk doel voor ogen: als eerste Nederlander sinds Frank Versteegh weer aan mee doen aan de Red Bull Airrace en uiteindelijk als eerste Nederlander wereldkampioen aerobatics worden.

 

  • We nemen in dit nummer helaas afscheid van de Dutch Fouga en daarmee ook van de Dutch Historic Jet Association. Daarnaast moet in Frankrijk de Mirage 2000N het veld ruimen, terwijl in België de iconische Alpha Jet staaltrainer het zelfde lot zal treffen. In België werd ter gelegenheid van de zeventigste verjaardag van Luchtmacht overigens een F-16 staart op een wel heel bijzondere manier verfraaid door leerlingen van het Koninklijk Atheneum uit Geraardsbergen. Al even Belgisch is Sonaca Aircraft dat voor de Sonaca 200 het EASA CS-VLA certificaat in ontvangst nam.

 

  • Op poster deze maand de Airbus Helicopters H175 van Noordzee Helikopters Vlaanderen (NHV). De eerste tweemotorige H175 werd eind 2014 aan NHV overhandigd. Het bedrijf vliegt inmiddels met tien helikopters van dit type in onder meer Engeland, Ghana, Denemarken en Nederland. Andere helikopterverhalen: tien jaar Defensie Helikopter Commando (DHC) en de speciale vliegvaardigheden die vereist zijn om zogenoemde sling operaties uit te voeren.

 

  • Moderne luchtvaartuigen: de Pilatus PC-21 (Zwitserse luchtmacht), het Tupolev 214R spionagevliegtuig en de nieuwe Ilyushin Il-112B freighter. Uit de oude doos: de Pander E die door voor de Tweede Wereldoorlog door de Nationale Luchtvaart School als standaard lesvliegtuig werd ingezet en de in België vliegendeTipsy Trainer uit 1937. Bijzonder ook de (Sud Est) Grognard, een naoorlogse metalen éénzitter die werd aangedreven door twee boven elkaar geplaatste Rolls-Royce Nene motoren.

 

  • Incidentanalyse: Drie stewardessen lopen in september 2016 zwaar verwondingen op door onverwachte turbulentie tijdens Transavia-vlucht HV5625 naar Palma de Mallorca. Hoe kon dit gebeuren? De Onderzoeksraad voor Veiligheid zocht het uit en kwam met opmerkelijke aanbevelingen.

 

  • Als gebruikelijk zijn veel bijdragen voorzien van een videolink en/of een sprankelende slideshow.

 

Deze ePaper is toegankelijk voor abonnees

Om als abonnee van Piloot en Vliegtuig toegang te krijgen tot de ePapers kunt u hier een account aanmaken of inloggen.

Preview

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.