Magazine

Piloot en Vliegtuig Editie 5-2018

In deze editie

 

      • In Piloot en Vliegtuig Editie 5-2018:

 

      • besteden we aandacht aan zowel Vliegveld Midden Zeeland, Twente Airport als Lelystad Airport. In Zeeland werd een bijzondere start- en landingsbaan, gerealiseerd terwijl de Twentse luchthaven haar eerste verjaardag op gepaste wijze vierde. Boven Lelystad Airport werden kalibratievluchten uitgevoerd om het Instrument Landing System (ILS) te testen.

 

      • Nog meer nieuws uit Lelystad: de komst van “Zeusch Aviation” dat in de zomer van 2018 met drie Beechcraft King Air varianten vanaf de luchthaven wil gaan vliegen. Even Flevolands is deze maand de rubriek On the Job. Daarin maken we kennis met Marco Boevé vlieger op de Boeing 737, maar al sinds zijn vroege jeugd betrokken bij de Dutch Dakota Association en nu ook met de DC-3 vliegend.

 

      • Over de grens nemen we een kijkje bij de Royal Air Force waar een begin is gemaakt met de aflevering van drie nieuwe vliegtuigtypes en twee helikopters ter vervanging van het verouderde trainersbestand. Ook in België en Frankrijk komen er veranderingen aan als het doek gaat vallen voor de Dassault-Breguet Dornier Alpha-Jet die decennia is ingezet voor geavanceerde jet training. Een (vracht)toestel dat nog lang niet aan vervanging toe is, is de Russische Antonov. We belichten de belangrijkste modellen.

 

      • Nieuwe vliegtuigen deze maand: de Aeroprakt A32 Vixxen uit Oekraïne, de Russische Seregin Aircraft ASK-62, de uit Italië afkomstige MAG Industrie Aeronautiche MAG 1 en de Turkse TAI T625 helikopter. Uiteraard aandacht voor de eerste vlucht van de Boeing 737 MAX 7, de kleinste MAX variant en een korte vooruitblik op de AERO 2018 die in april in het Duitse Friedrichshafen werd gehouden.

 

      • Op de poster de tweemotorige Dornier Do 228NG turboprop, een potente oudgediende die door het Zwitserse RUAG vanwege de aanhoudende marktvraag naar negentienzitters opnieuw in productie is genomen.

 

      • Uit de oude doos: de DC-8 in dienst van KLM en de mislukte Cunliffe-Owen Concordia. Restauratieprojecten: de unieke Franse Dewoitine D 551 uit de Tweede Wereldoorlog en de Lipnur NU-200 Sikumbang trainer uit Indonesië.

 

      • Incidentanalyse: hachelijk avontuur van de bemanning en vijf inzittenden van een Citywing Let L-410 turboprop die op 23 februari 2017 tijdens de landing op het eiland Man bijna te grazen werd genomen door Storm Doris.
      • Als gebruikelijk zijn veel bijdragen voorzien van een videolink en/of een sprankelende slideshow.

Deze ePaper is toegankelijk voor abonnees

Om als abonnee van Piloot en Vliegtuig toegang te krijgen tot de ePapers kunt u hier een account aanmaken of inloggen.

Preview

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.