In Piloot en Vliegtuig Editie 4-2018 besteden we o.a. aandacht aan het mislukken van meerdere Nederlandse luchtvaartmaatschappijen die kort na de eeuwwisseling de markt betraden: Air Holland, Dutchbird, V-bird, en later Amsterdam Airlines en Denim.
Ook staan we stil bij de explosief groeiende leasemarkt voor verkeersvliegtuigen en doen verslag van de Heli-Expo 2018, ’s werelds grootste jaarlijkse vakbeurs voor helikopters.
We nemen in deze editie afscheid van de peperdure Cessna TTx die ooit als tegenhanger van de uitstekend verkopende Cirrus SR20 en SR22 in de markt werd gezet en vliegen zelf met de beduidend goedkopere Aerospool Dynamic WT9. Ook volgen we de belevenissen van vier vliegvrienden die met twee gehuurde Cessna’s een trip maakten langs canyons en casino’s in Californië.
Verder maken we in deze editie kennis met de nieuwe tweemotorige Dassault Aviation Falcon 6X zakenjet die het mislukte 5X project goed moet gaan maken. Ook melden we de komst van de inmiddels vliegende Vashon Ranger R7 S-LSA, een betaalbare tweezitter bedacht door de oprichter van Dynon Avionics. Nieuw is ook de Bronco Combat System Bronco II terwijl de recent gecertificeerd “Let L-410NG Turbolet” zich op de nog steeds lucratieve markt voor ‘negentienzitters’ gaat vervoegen.
In On the Job komt Raymon Cohen aan het woord die op het verkeerde moment afstudeerde, maar tegenwoordig toch een Bombardier Challenger 300 zakenjet bestuurt.
Uit de oude doos: de Saab 340 die ook in Nederlandse dienst vloog en de T-32 Condor van de Curtiss Aeroplane and Motors Company die kort na de jaren dertig van de vorige eeuw werd geïntroduceerd. Op de poster deze maand een bijzonder fraaie, in Nederland gerestaureerde Piper PA-28RT-201T Turbo Arrow uit 1980.
Incidentanalyse: Exploderende motor tijdens de start van een Boeing 767 op 28 oktober 2016 op Chicago-O’Hare Airport en aandacht voor het verongelukken van een Antonov An-148 van Saratov Airlines op 11 februari 2018.
Als gebruikelijk zijn veel bijdragen voorzien van een videolink en/of een sprankelende slideshow.
Premium artikel
PREMIUM | Het beste van Piloot en Vliegtuig Dit artikel is speciaal geschreven voor abonnees van Piloot en Vliegtuig én Premium online leden. Je herkent Premium aan het groene Premium -label.
Premium biedt alles wat je niet wilt missen. Actueel en betrouwbaar, zoals je van ons bent gewend. Voor € 3,99 per maand lees je het beste van Piloot en Vliegtuig online. Of kies voor één van de andere abonnementen.
We openen deze editie van Piloot en Vliegtuig met een kennismaking met de Daher TBM 960: de nieuwste telg aan de populaire 900-serie. Het type werd een jaar geleden door de EASA gecertificeerd. Vanaf het vliegveld van Tarbes in Zuid-Frankrijk, waar Daher zijn productielocatie heeft,… Lees verder →
We openen de eerste editie van Piloot en Vliegtuig in 2023 met twee artikelen over nieuwe generatie vliegtuigen. Eind 2022 waren we aanwezig bij een presentatie van Airbus over het ZEROe-waterstofvliegtuig. De ‘machinekamer’ waar Airbus de technologie in test is nu nog zo groot als… Lees verder →
We openen de december-editie van Piloot en Vliegtuig met een kennismaking met de PC-12 NGX. Wat heeft deze nieuwste versie van de Zwitserse turboprop de piloot én passagier te bieden? Is het mogelijk om een toch al uiterst succesvol vliegtuig verder te verbeteren? We maken… Lees verder →
We openen de oktober-editie van Piloot en Vliegtuig met een vlucht in de Tecnam P-Mentor. Dit is eigenlijk een fors doorontwikkelde P2002 Sierra. Oo als je ze naast elkaar zet, zie je nauwelijks verschil. Toch zijn die er wel degelijk. Tecnam heeft zichzelf met de… Lees verder →
We openen de oktober-editie van Piloot en Vliegtuig met een artikel over het sluiten van de F-16-opleiding. Recent kwamen de laatste drie vliegers van de opleidingsschool in het Amerikaanse Tucson. Deze vliegers kunnen tot 2024 op de F-16 actief blijven. In dat jaar gaat het… Lees verder →
We openen de september-editie van Piloot en Vliegtuig met de komst van de Kodiak 900. Vliegtuigbouwer Daher, eigenaar van de Kodiak-serie, hield de ontwikkeling van de nieuwe eenmotorige turboprop ‘onder de radar’. Er werd door Kodiak al sinds 2016 aan gewerkt. Het nieuwe toestel prijkt… Lees verder →
We openen de augustus-editie van Piloot en Vliegtuig met het besluit van de Koninklijke Luchtmacht om de vier viermotorige C-130 Hercules transportvliegtuigen versneld te vervangen door vijf tweemotorige Embraer C-390 Millennium transportvarianten. Ander Nederlands nieuws in deze uitgave: Flight Academy Breda en NextLevel Pilots uit… Lees verder →
De juli-editie van Piloot en Vliegtuig begint in Italië. Daar gaan we op bezoek bij fabrikant Aero&Tech. Dat bedrijf trok in mei op de AERO-beurs alle aandacht met zijn opvallende, stealty ogende Nexth. In Midden-Italië krijgen we de kans het bijzondere ontwerp te ontdekken én… Lees verder →
We openen de juni-editie van Piloot en Vliegtuig met een verslag van de AERO 2022, Europa’s grootste beurs voor de general aviation. Na twee jaar verplichte afwezigheid door de coronapandemie viel er op het vliegveld van het Duitse Friedrichshafen weer veel te ontdekken. Vooral op… Lees verder →
We openen de mei-editie van Piloot en Vliegtuig de Amerikaanse certificatie van de Cessna C408 SkyCourier. Deze nieuwe tweemotorige turboprop kan nu worden ingezet voor het vervoer van personen en vracht. Pakketvervoerder FedEx staat al te trappelen om met de eerste toestellen te mogen vliegen. … Lees verder →