Magazine

Piloot en Vliegtuig Editie 3-2018

In deze editie

 

  • In Piloot en Vliegtuig editie 3-2018 vestigt Boeing alle aandacht op zich met de roll out van de 737 MAX 7 en de komst van de eerste 737 MAX 8 voor TUI Fly Benelux. Dat toestel vloog non stop van Amerika naar Brussel, reden om de OO-MAX op de middenposter te plaatsen. Indrukwekkend ook de snelste subsonische trans-Atlantische passage ooit met een 787-9 Dreamliner van Norwegian.

 

  • Airbus laat van zich horen met de eerste vlucht van de A321neoLR die kort na de eerste vlucht ook de trans-Atlantische oversteek waagde.

 

  • Dat ‘re-engining’ de Russen ook wel ligt, blijkt uit de komst van het nieuwe “Il-78M-90A tankvliegtuig” en “Tu-160M2” strategische bommenwerper. Uit dat laatste model wordt overigens een supersonisch verkeersvliegtuig ontwikkeld.

 

  • Bij onze zuiderburen worden binnenkort de eerste A400M transportvliegtuigen verwacht. In de aanloop daarnaar worden de oudste Lockheed C-130H Herculessen langzaamaan uitgefaseerd.

 

  • Nederlands nieuws deze maand: het kennismakingsbezoek van de A330 Role Tanker Transport (MRTT) dat Vliegbasis Eindhoven als thuisbasis krijgt, de eerste H135 ambulance helikopter voor ANWB MAA en de komst van een derde AW139 oor de Nationale Politie.

 

  • We vliegen deze maand met de klassieke ERCO Ercoupe en vliegen mee met een “Skyranger MLA” naar Traben Trarbach (EDRM).

 

  • Nog net niet in serieproductie, maar wel aansprekend: de Sunflyer 2 en 4 van de Amerikaanse “Aero Electric Aircraft Corp”. Met meer dan honderd orders lijkt ‘all electric’ echt de toekomst te worden. Verder maken we in deze editie kennis met de klassieke Waco YMF-5F drijvervariant, Bulgaarse Flight Constructive FC 3  & Etude M-3 en de Zuid-Afrikaanse PCAD 700 turboprop.

 

  • Vermeldenswaard deze maand de eerste levering van de Pilatus PC-24 Super Versatile Jets aan een Amerikaanse aanbieder van vliegtuigen in deeleigendom. Pilatus opent in 2019 het orderboek weer nadat in 2014 de productiecapaciteit voor de PC-24 tot 2018 binnen 36 uur was uitverkocht.

 

  • Uit de oude doos: het Barkley-Grow T8P-1 verkeersvliegtuig en de Lockheed T-33 straaltrainer die als ‘T-Bird’ ook in grote aantallen bij de luchtmacht vloog.

 

  • Incidentanalyse: de spectaculaire buikschuiver van een Boeing 767 van de Poolse maatschappij LOT Polish Airlines op het vliegveld van Warschau op 1 november 2011.

 

  • Als gebruikelijk zijn veel bijdragen voorzien van een videolink en/of een sprankelende slideshow.

Deze ePaper is toegankelijk voor abonnees

Om als abonnee van Piloot en Vliegtuig toegang te krijgen tot de ePapers kunt u hier een account aanmaken of inloggen.

Preview

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.