
In deze editie
In de extra dikke december-editie blikken we uitgebreid terug op 1993, het jaar waarin Piloot & Vliegtuig voor het eerst op de markt kwam.
In deze editie dan ook unieke beelden van het bezoek van een Russische Su-27 Flanker aan de Vliegbasis Leeuwarden terwijl in dat jaar en het bezoek van de geheimzinnige F117 op Gilze-Rijen. In datzelfde jaar was de terugtrekking van Russische luchtmacht onderdelen uit de voormalige Deutsche Democratische Republik (DDR) nog in volle gang terwijl zich in ons land het nodgie afspeelde bij de Koninklijke Luchtmacht.
Het was ook het jaar dat de Belgische VLM voor het eerst echt de vleugels uitsloeg, wat ook gold voor de Air Support Unit van de Federale Belgisch Politie.
In deze editie blikken daarnaast een aantal auteurs van het eerste uur op onnavolgbare wijze terug op hun meest memorabele luchtvaarthoogtepunten in 1993.
Andere hoogtepunten dat jaar: eerste vluchten van de Fokker F70, de Cessna Citation X zakenjet, de Ranger 2000 straaltrainer en de René Fournier RF-47.
Meer eigentijds nieuws: de eerste vlucht van de Airbus A330-800, de uitfasering van de Belgische Sikorsky Sea King Mk.48 en een werkend ballistisch reddingssysteem voor helikopters.
We vliegen deze maand met een TB-30 van Apache Aviation en voeren er een Upset Prevention and Recovery Training mee uit.
Uit de oude doos deze maand: de sexy, maar ‘underpowerd’ Rockwell Commandar 112/114 en een interview uit 1993 met John Block die Air Holland oprichtte.
On the Job: Reza Shahverdiani die als freelance vlieginstructeur zijn dromen realiseert.
Poster: Cessna T303 Crusader PH-ACI van de AIS Flight Academy.
Ongevalsanalyse: Op 5 maart 1993 verongelukt een Fokker 100 van Palair kort na de start van het winterse Skopje, Macedonië. Slechts veertien van de 97 overleven de ramp. Piloot & Vliegtuig duikt in de ongevalsgeschiedenis en het ongevalsrapport
Als gebruikelijk zijn in de digitale editie veel bijdragen voorzien van een videolink en/of een sprankelende slideshow.
Premium artikel
PREMIUM | Het beste van Piloot en Vliegtuig
Dit artikel is speciaal geschreven voor abonnees van Piloot en Vliegtuig én Premium online leden. Je herkent Premium aan het groene Premium -label.
» INLOGGEN | Ik heb een Premium account en wil inloggen
» ACCOUNT | Ik ben abonnee en wil mijn account activeren
Piloot en Vliegtuig Premium lezen?
