Edities

Piloot en Vliegtuig Editie 10-2021

In deze editie

In de oktober editie van Piloot en Vliegtuig verslagen van de Texel AOPA Fly-In 2021, het Belgische militaire luchtvaartspektakel Sanicole 2021 en de Piloot en Vliegtuig Air Fair 20201.

Neem een abonnement op Piloot en Vliegtuig

Bestel dit nummer nr. 10, 2021

We vliegen deze maand met de eenmotorige Epic Aircraft E1000 GX turboprop en besteden voor het eerst uitgebreid aandacht aan de de persoonlijke vliegveiligheidsuitrusting van General Aviation (GA) piloten.

Andere GA onderwerpen: de ombouw van een analoge naar een digitale cockpit en de vraag of elektromotor aangedreven vliegtuigen een plaats gaan veroveren op de zelfbouwmarkt.

Op de ‘middenplaat’ deze maand de tweepersoons Vickers Supermarine Spitfire Mk. T9 MJ772 die door de Nederlandse stichting Stichting Spitfires Flying Vintage Everyday (SVFE) naar Nederland werd gehaald.
Nog meer historische vliegtuigen in deze editie: de Republic XF-84H ‘Thunderscreech’, de Saab 18, de Hawker Hunter F.Mk.6, het bijzondere Duitse vliegende museum Quax uit Paderborn-Lippstadt en de eerste vlucht van de Agusta A109 helikopter op 4 augustus 1971.

Nieuwe vliegtuigen deze maand: de Cruiser Aircraft PS-28N Cruiser, Piper Pilot 100i (EASA certificatie) en het supersonische Leap Aerospace Leap EON-01 vrachtvliegtuig. Min of meer nieuw: de bij RED Aircraft GmbH ontwikkelde en inmiddels gecertificeerde lichtgewicht twaalfcilinder A03 dieselmotor in het ‘vooronder’ van een vierpersoons YAK-18T.

We staan in deze editie ook uitgebreid stil bij de wereldwijde explosieve groei van luchtvracht die zich vertaalt in een run op tot ‘freighter’ om te bouwen verkeersvliegtuigen terwijl we in On the Job kennismaken met Eugene Esselaar die bijna dagelijks in de cockpit van een Falcon 7X zakenjet is te vinden.

Incidentanalyse: In oktober 2018 knalt de staart van een Boeing 737-800 van Air India Express tijdens de take off tegen de vliegveld omheining en ramt het hoofdlandingsgestel een stenen muur. De aanleiding hiervoor is zonder meer bijzonder te noemen: bij een snelheid van 117 kts (217 km/h) klapt plotseling de rugleuning van de stoel van de gezagvoerder naar achteren….

Premium artikel

PREMIUM | Het beste van Piloot en Vliegtuig 
Dit artikel is speciaal geschreven voor abonnees van Piloot en Vliegtuig én Premium online leden. Je herkent Premium aan het groene  Premium -label.

»  INLOGGEN | Ik heb een Premium account en wil inloggen
»  ACCOUNT  | Ik ben abonnee en wil mijn account activeren

Piloot en Vliegtuig Premium lezen?

Premium biedt alles wat je niet wilt missen. Actueel en betrouwbaar, zoals je van ons bent gewend. Voor € 3,99 per maand lees je het beste van Piloot en Vliegtuig online. Of kies voor één van de andere abonnementen.
Premium abonnement Piloot en Vliegtuig