
In deze editie
Aan het begin van deze april-editie van Piloot en Vliegtuig zoals heel vaak een Pilot Report. Dit keer vlogen we met een Italiaan. Tijdens de AERO 2022 presenteerde Promecc uit Zuid-Italië de bijna voltooide Pegaso. Het eerste high-wing vliegtuig van deze fabrikant werd ontwikkeld op basis van de low-wing Freccia en is nu klaar voor serieproductie. We kregen de kans de Pegaso in Corigliano d’Otranto, de thuisbasis van Promecc, even aan de tand te voelen. En dan blijkt deze hoogdekker over verassende eigenschappen te beschikken…|
Neem een abonnement op Piloot en Vliegtuig
In On the job ontmoeten we een ‘oude bekende’: Thijs Posta. Wie denkt dat de publicist en tekenaar Postma zijn pen en penselen al jaren geleden heeft opgeborgen, komt bedrogen uit. Dit jaar hoopt hij 90 te worden, maar met werken is hij nooit gestopt. Nog vrijwel dagelijks kruipt hij achter zijn schilderstafel om ‘luchtvaartgouaches’ te maken, iets waar hij al decennia geleden bekendheid mee verwierf. Het is voor Postma zowel hobby als werk. “Ik ben al 75 jaar belastingplichtig.”
Vliegtuigleveranciers die aangesloten zijn bij de General Aviation Manufacturers Association (GAMA) hebben in 2022 voor 26,8 miljard dollar aan nieuwe toestellen afgeleverd. Daarmee zet de groei in de sector door. De branche blijkt in uitdagende marktomstandigheden veerkrachtig te zijn, stelt GAMA vast. We houden de cijfers tegen het licht.
De Heli-Expo is traditiegetrouw de voorjaarsafstrap van het internationale beursseizoen. De in Atlanta gehouden expo was dit jaar goed voor 634 exposanten, 12.404 (vak)bezoekers uit 97 landen en 49 helikopters op ‘static’. Opmerkelijk dit jaar: relatief weinig orders, geen nieuwe modellen en een voorzichtige start van de toekomstige integratie van eVTOL’s in de helikopterindustrie.
Op de middenposter en de omliggende pagina’s zien we de eerste vlucht Universal Hydrogen’s De Havilland Dash 8-300. Het toestel waarmee de waterstoftechnologie wordt getest, ging in maart voor het eerst de lucht in. Een brandstofcel leverde in de rechtermotorgondel een MagniX magni650 EPU van stroom. De linkermotor draaide op reguliere vliegtuigbrandstof.
Voor de historisch vliegtuigen laten we in dit nummer onder meer licht vallen op de Nederlandse FK 58. Eind jaren dertig van de vorige eeuw wilden veel Europese landen vanwege de toenemende oorlogsdreiging hun slagkracht in de lucht vergroten. Zo ook Frankrijk. Koolhoven mocht van de Fransen tientallen FK 58’s leveren, maar dat verliep bepaald niet zonder slag of stoot.
Voor de rubriek Incidentanalyse reizen we af naar het hoge noorden. In Noorwegen krijgt een Dash 8 van de lokale maatschappij Widerøe tijdens een binnenlandse vlucht te maken met extreem veel ijsafzetting op het vliegtuig. Dat leidt er zelfs toe dat beide turbopropmotoren tijdelijk geen vermogen meer leveren. En dat terwijl het vliegveld van Bergen snel dichterbij komt…
Premium artikel
PREMIUM | Het beste van Piloot en Vliegtuig
Dit artikel is speciaal geschreven voor abonnees van Piloot en Vliegtuig én Premium online leden. Je herkent Premium aan het groene Premium -label.
» INLOGGEN | Ik heb een Premium account en wil inloggen
» ACCOUNT | Ik ben abonnee en wil mijn account activeren
Piloot en Vliegtuig Premium lezen?
