Magazine

Piloot en Vliegtuig Editie 03-2019

In deze editie

In de maart 2019 editie van Piloot en Vliegtuig besteden we aandacht aan de meer dan muzikale overdracht van de eerste operationele F-35A Lightning II aan de Koninklijke Luchtmacht in het Texaanse Fort Worth.

Ook waren we getuige van het bijzondere wegtransport van de ex-KLM 747-400 ‘City of Bangkok’ van Schiphol-Oost naar het Corendon Village Hotel in Badhoevedorp.

Nog meer Nederlands nieuws: Heli Holland Training heeft zich ontwikkeld tot een grote speler op de internationale helikopteropleidingsmarkt. Er mogen binnenkort zelfs type rating trainingen worden verzorgd voor de Airbus Helicopter H175.

Andere interessante onderwerpen: Lufthansa Aviation Training (LAT) gaat als eerste vliegopleider ‘virtual and augmentend reality’ gebruiken bij hun vliegopleidin, de Nederlandse helikopteroperator HeliAir biedt als eerste civiele operator vluchten met een bambi bucket aam, het hergebruik van plastic als vliegtuigbrandstof, Boeings ‘truss braced’-vleugel concept en een ferry vlucht van twee Cessna Caravans van het Amerikaanse Wichita naar Cairns in Australië.

Nieuwe en ‘klassiek’ aangedreven vliegtuigen: Rans Outbound (kit en ready to fly), de Tunesische ABC Aeronautique 22 FLY tweezitter, de als stealth ogende Aero & Tech Next-H MLA, de Oekraïense KSAMC KhAZ 30 tweezitter trainer en de eerste vlucht Boeings zelfsturende PAV (Passenger Air Vehicle).

Uit de oude doos: De komende rollout van een Fokker D.XXI replica in Hoogeveen, de terugkeer van de Ilyushin IL-96, de eerste vlucht van de Brits/Franse Concorde op 2 maart 1969 en de Lockheed L-14 Super Electra uit de jaren dertig van de vorig eeuw.

On the Job: Michiel Eecen die als een van de eerste piloten met een Beechcraft King Air B200 met nagelnieuwe Rockwell Collins Pro Line Fusion cockpit mag vliegen.

Militair: De Boeing RC-135V/W Rivet Joint als ultieme verkenner.

Poster: De Cirrus Aircraft SR20 G6 die ook aan een opmars bezig is bij vliegscholen

Ongevalsanalyse: Op 12 maart 2018 verongelukt een DHC-8-400 van US-Bangla Airlines tijdens de landing op Kathmandu Airport. Uit onderzoek bleek, dat dit ongeluk veroorzaakt werd door een slecht functionerende captain.

Als gebruikelijk is in de digitale editie een enkele bijdrage voorzien van een videolink.

Deze ePaper is toegankelijk voor abonnees

Om als abonnee van Piloot en Vliegtuig toegang te krijgen tot de ePapers kunt u hier een account aanmaken of inloggen.

1 reactie op “Piloot en Vliegtuig Editie 03-2019

  1. Frans Eekhout schreef:

    Gelukkig dat er een tweede Boeing 747 nota bene -400 versie met Winglets in Nederland is behouden gebleven weliswaar in de frisse Corendon kleuren naast de “classic” PH-BUK van de KLM in het Aviodrome. Hoop alleen dat de ex PH-BFB ook voor het grote publiek gewoon toegankelijk zal zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.