PILOOT EN VLIEGTUIG SEPTEMBER 2022 69
HET VLIEGTUIG
Type Piper PA-46-350P Malibu Mirage
Registratie G-HYZA
Constructienummer 4636130
Eerste vlucht 1997
Motoren 2 x YASA elektrische motoren
DE BEMANNING
Gezagvoerder 63 jaar
Vliegervaring 34.620 uur
Op type 12 uur (elektrische variant)
Bron: AAIB India final report AAIB-27260
HISTORIE
1997 N666LP
28 september 1999 N666LP Rolde van de landingsbaan
Southampton na falen
neuswielbesturing
Mei 2020 N866LP ZeroAvia
22 juni 2020 N866LP Eerste vlucht met
elektrische motor
10 augustus 2020 G-HYZA ZeroAvia
September 2020 G-HYZA Eerste vlucht met
elektrische motor op
waterstof
Laatste deel van de ongevalsvlucht.
Schema van het stroomvoorzieningssysteem naar de motoren (M1 en M2).
andere werkverplichtingen en beperkingen als gevolg van de COVID-
19-pandemie. De algemeen directeur van ZeroAvia en de directeur van
de testvluchten namen de verantwoordelijkheid voor het dagelijks be-
heer van een groot deel van het programma op zich. Geen van beiden
had echter de nodige veiligheids- en vliegtestervaring voor die rol en
hun aandacht ging in de eerste plaats naar het halen van de voornaam-
ste projectdoelstellingen.
NASCHRIFT
De ontwikkeling van het waterstof-elektrisch vliegtuig van ZeroAvia ge-
beurde in Engeland onder de ‘E Conditions’-regelgeving die speciaal
werd ontwikkeld om innovatie mogelijk te maken in de luchtvaartsector.
Op voorspraak van de Royal Aeronautical Society (RAeS) stelde de En-
gelse CAA in 2015 eenvoudige en flexibele regelgeving op om de Engel-
se luchtvaartindustrie te ondersteunen bij nieuwe ontwikkelingen.
De AAIB adviseerde de CAA na het ongeval om de regels op bepaalde
punten iets aan te scherpen zodat commerciële druk bij bedrijven de
veiligheid niet in gevaar kan brengen.
Vluchtparameters.
66-67-68-69_ongevalsanalyse.indd 69 16-08-2022 11:30