Pagina 61 van: Piloot en Vliegtuig Editie 9-2022

PILOOT EN VLIEGTUIG SEPTEMBER 2022 61
LAST MINUTE
AIRBUS A330-900NEO
De Malaysia Aviation Group (MAG) heeft de A330-900neo geselec-
teerd voor het vernieuwingsprogramma voor de widebody-vloot van
Malaysia Airlines. De eerste overeenkomst heeft betrekking op de
aankoop van twintig R-R Trent 7000 aangedreven A330-900neo-
vliegtuigen, waarvan tien rechtstreeks bij Airbus worden gekocht en
tien zullen worden gehuurd bij leasemaatschappij Avolon. De neo’s
gaan de bestaande A330ceo-vloot vervangen en gaan plaats bieden
aan driehonderd passagiers in twee klassen. n
LEONARDO HELICOPTERS
Leonardo Helicopters heeft tijdens de zakenluchtvaartbeurs LABACE
in het Braziliaanse São Paolo twee AW169 lichte intermediate twins
en één AW109 Trekker verkocht. De helikopters krijgen aangepaste
configuraties en interieurs, en zullen profiteren van uitgebreide on-
dersteuningsoplossingen die zullen worden geleverd door het nieu-
we servicecentrum in Itapevi. Beide AW169-orders brengen het
aantal helikopters van dit type dat door Braziliaanse VIP-operators is
gekocht op veertien. Daarnaast bestelde SonAir Airline Services uit
Angola twee AW139’s. Bij deze dochteronderneming van energie-
bedrijf Sonango zullen de AW139’s oudere helikopters vervangen
op bevoorradingsvluchten naar olie- en gasplatforms voor de kust
van Angola. n
MODERNISERING OPGESLAGEN VLOOT
Het Russische ministerie van Handel en Industrie wil 250 miljoen dollar
gaan investeren in het opnieuw luchtwaardig maken van elf vliegtuigen.
Het gaat daarbij om al langer geparkeerde toestellen van het type Tupo-
lev Tu-204/214 (8), twee Ilyushin Il-96-300 widebodies en een An-
tonov An-124-100 Ruslan. Daarnaast worden fondsen vrijgemaakt om
de systemen en apparatuur aan boord van de Tupolev-twinjets te ver-
vangen door modernere avionica. Tevens is leasemaatschappij Ilyushin
Finance Co. gevraagd twee An-124-100’s, twee Il-96-300’s, twee Il-96-
400T’s, vijf An-148’s, acht Tu-204’s en drie Tu-214’s beschikbaar te hou-
den voor verkoop aan de Russische overheid om deze vervolgens aan
luchtvaartconglomeraat Rostec beschikbaar te stellen. Rostec verwierf in
2012 ook twee ex-KrasAir Il-96-300’s en een Il-86-400 voor luchtvaart-
maatschappij Rossiya. Dit trio zal niet langer worden gebruikt voor het
vervoer van staatsfunctionarissen en ambtenaren, maar voor passagiers-
vluchten. Al eerder werd bekend dat de Russische overheid tot 2030
een groot aantal inheemse vliegtuigen wil laten produceren. Inmiddels
worden bij Aeroflot een nieuwe A350-900 en een Sukhoi Superjet 100
ontdaan van onderdelen die nodig zijn om andere toestellen van beide
types door te kunnen laten vliegen. n
VOLGA-DNEPR-GROEP
De Russische Volga-Dnepr-groep gaat meer dan 200 van de 300 piloten
ontslaan die bij vrachtdochters AirBridgeCargo (ABC) en Atran met
Boeings vliegen. Deze piloten kregen eind juli 2022 bericht over het op-
heffen van hun functie. Voor een deel is ‘vervangend werk’ gevonden bij
dochterbedrijf Volga-Dnepr dat met An-124 en Il-76 vrachtvliegtuigen
vliegt. Medio februari 2022 beschikte de groep bij Volga-Dnepr over elf
Russische An-124’s, Il-76 en 27 Boeing 737/747/777-vrachtvarianten
(bij ABC en Atran). Recent werd bekend dat ABC van plan is veertien
van zestien gehuurde Boeing 747-vrachtvarianten terug te geven aan de
leasemaatschappijen. n
61_lastminute.indd 61 16-08-2022 11:29