42 PILOOT EN VLIEGTUIG SEPTEMBER 2022
Dat gezegd hebbende: Deutsche Aircraft is wél de eigenaar van de licen-
tie om de Dornier 328 te bouwen. Het bedrijf is 328-specialist op de
luchthaven Leipzig-Halle en onderhoudt en repareert daar de 328’s die
bij diverse gebruikers wereldwijd nog worden gevlogen. Het gaat daarbij
om zowel de turboprop als de 328JET die uit de turboprop werd ontwik-
keld. Saillant detail: bij elkaar werden er tussen 1991 en 2002 net geen
328 exemplaren gebouwd. De teller bleef steken op 217 turboprops en
110 jets. Van beide varianten zijn nog enkele tientallen operationeel. Als
het aan Deutsche Aircraft ligt, blijven die nog lang vliegen. Maar het be-
drijf heeft vooral haar zinnen gezet op een herstart van de productie. De
assemblage daarvan moet ook op vliegveld Leipzig-Halle gebeuren.
328ECO
Het nieuwe type – een turboprop – moet volgens Deutsche Aircraft
groen en multifunctioneel zijn. Groen omdat het uiterst zuinig in gebruik
moet zijn, maar ook de assemblage wordt volgens de bouwer een duur-
zame aangelegenheid. Voor potentiële afnemers zullen vooral de econo-
mische prestaties ertoe doen. Deutsche Aircraft mikt op de vervangings-
markt voor verouderde toestellen met dertig tot veertig stoelen. Dat
kunnen bijvoorbeeld Jetstreams, Dash 8’s en ATR 42’s zijn. De nieuwe
‘328eco’ wordt ruim twee meter langer dan zijn voorloper en biedt
plaats aan veertig tot 42 passagiers. Dat zijn er tien meer dan de oor-
spronkelijke 328.
Er wordt samengewerkt met motorproducent Pratt & Whitney voor de le-
vering van PW127XT-S’s, de nieuwste variant van de populaire PW127-
serie. Het doel van Deutsche Aircraft en Pratt & Whitney is om de
328eco geschikt te maken voor vluchten op honderd procent biobrand-
stof. Deutsche Aircraft heeft haar zinnen met name gezet op het zoge-
noemde Power-to-Liquid (PtL), een op waterstof gebaseerde brandstof.
Direct maar even rechtzetten: de kop boven dit artikel is onjuist. Het nieuwe toestel dat de komende ja-
ren in Duitsland gebouwd moet worden, krijgt de naam D328. Geen Dornier dus, want die merknaam is
van Airbus en mag fabrikant Deutsche Aircraft niet gebruiken.
GROENE NIEUWBOUW DORNIER 328
INDUSTRIE Door: Steven van den Berg – Foto’s: Deutsche Aircraft
De ‘groene’ fabriek in Leipzig-Halle moet eind 2022 gereed zijn.
42-43_d328eco.indd 42 16-08-2022 11:25