De ‘vliegende Volkswagen’ kreeg niet alleen de bijnaam ‘Flying Tiger’
vanwege het zwart en gouden kleurschema, maar ook omdat het model
in het Jaar van de Tijger werd gelanceerd. De eVTOL wordt aangedreven
door tien elektromotoren die op hun beurt acht rotors aandrijven die
zorgen voor verticale lift, en twee duwpropellers die zorgen voor de hori-
zontale voortbeweging. Voor de voeding zijn geen nieuwe accu’s ont-
worpen, maar wordt gebruikgemaakt van exemplaren die al beschikbaar
zijn en hun diensten bewezen hebben in andere – elektrisch aangedre-
ven – vliegtuigen. Het toestel biedt plaats aan vier passagiers met baga-
ge en zal op afstand worden bestuurd dan wel door een piloot. Het mo-
del is uit koolstofvezel vervaardigd. Het beschikt over een ski-onderstel
zoals wordt gebruikt bij lichte helikopters. In de cabine zijn (voorlopig)
geen zijramen voorzien.
URBAN MOBILITY
VGC maakt duidelijk dat de onderneming sterk gelooft in de groeiende
markt voor ‘urban mobility’-toestellen die bestemd zijn voor vervoer op
korte en middellange afstand. Dit zou vooral van belang zijn voor de
snel groeiende Chinese steden. Daarom is de Flying Tiger in eerste in-
stantie bedoeld voor de Chinese markt, waar het toestel ook zal worden
gebouwd en gecertificeerd. De fabrikant sluit echter niet uit dat het mo-
del op latere datum ook zal worden geëxporteerd. Daarnaast wordt er-
aan gedacht de eVTOL ook in te zetten voor shuttlediensten naar en van
de luchthaven ten dienste van welgestelde passagiers.
Het technische team dat aan de Flying Tiger werkte, onderstreept dat bij
de ontwikkeling van het luchtvaartuig moderne computer modeling
werd gebruikt. Een dergelijk computersysteem levert wel goede geschat-
te vluchtdata, maar die moeten worden gevalideerd tijdens een testpro-
gramma. Daarom zijn proefvluchten met de Flying Tiger voorzien in de
loop van dit jaar.
Eind juli 2022 heeft de Volkswagen Group China (VGC) haar eerste eVTOL-prototype – de V.MO Prototype 001 –
voorgesteld. De VGC werd in 1985 opgericht. In 2020 werd gestart met het Vertical Mobility Project in samen-
werking met tal van Chinese bedrijven waaronder de Sunward Group. Die onderneming produceert nu reeds
een aantal lichte vliegtuigen, waaronder de SA60L. Met Prototype 001 voegt Volkswagen zich in een rij autopro-
ducenten die zich op de urban mobility-markt hebben geïntroduceerd, zoals Hyundai, Toyota en Stellantis.
Bijschrift
VOLKSWAGEN FLYING TIGER
ONTWIKKELINGEN Door: Jozef Mols – Foto’s: Volkswagen AG
??
??
40 PILOOT EN VLIEGTUIG SEPTEMBER 2022
VOLKSWAGEN FLYING TIGER IN HET KORT
Aantal plaatsen 4
Motoren 10 x elektromotor
Lengte 11,2 m
Spanwijdte 10,6 m
Maximumsnelheid 200 km/h
Bereik 200 km
Autonomie 1 uur
Besturing autonoom, op afstand of met piloot aan boord
40_volkswagentiger.indd 40 16-08-2022 11:24