PILOOT EN VLIEGTUIG SEPTEMBER 2022 35
IN THE PICTURE Door: Ben Ullings – Ben Ullings/aviationphotos.nl
In 1975 bestelde de Belgische Landmacht negen Britten-Norman BN-2A-toestellen voor transport, ver-
kenning en para-droppen. Ze werden in de periode daarna tot BN-2B (met sterkere motoren) geconver-
teerd. Een daarvan is nu nog steeds in (civiele) Belgische dienst als OO-MMM, ressorterend onder de
Beheerseenheid van het Mathematische Model van de Noordzee (BMM), een wetenschappelijke dienst
van het Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen (KBIN).
Het BN-2-prototype vloog voor het eerst in juni 1965. De capaciteit van de
productie in Bembridge op het eiland Wight bleek onvoldoende. Deze
werd daarom aangevuld door het Roemeense IRMA. In 1972 kwam het
bedrijf in nieuwe handen en werd het Fairey Britten-Norman Ltd. opgericht.
Als opvolger van de Dornier 27 bestelde het Belgische Leger in 1975
twaalf BN-2A-toestellen. Deze werden toen gebouwd in de Fairey-fabrie-
BRITTEN-NORMAN BN-2B OO-MMM
Bijschrift
??
? ?
??
??ken te Gosselies en daarna in Bembridge gecompleteerd en vanaf 1976
geleverd. Vijf gingen transport- en verbindingstaken uitvoeren, drie wer-
den geoutilleerd voor het droppen van parachutisten en de rest van de
vloot voerde met name verkenningstaken uit.
Pilatus werd in 1978 ‘BN’-eigenaar en in 1998 werd het bedrijf weer
zelfstandig. Van de BN-2 werden diverse varianten op de markt ge-
Foto’s: KBIN
35-36-37-38_inthepicture.indd 35 16-08-2022 11:23