34 PILOOT EN VLIEGTUIG SEPTEMBER 2022
ONTWIKKELINGEN Door: Ruud Vos – Foto’s: Boom Supersonic
OVERTURE 2.0 IN HET KORT
Bemanning 2, 65-80 passagiers
Motoren medium-bypass 100%
SAF-compatible
Lengte 61,3 m
Spanwijdte 32,3 m
Hoogte 10,97 m
Cabine (l x h) 24,08 x 1,98 m
Kruissnelheid supersonisch Mach 1.7
Kruissnelheid subsonisch Mach 0.94
Vliegbereik 4.350 nm (8.065 km)
nam met het oog hierop Northrop Grumman in de arm om de ontwik-
keling van speciale missievarianten mogelijk te maken.
TIJDPAD
Gemikt wordt nu op een roll-out in 2025 gevolgd door een eerste vlucht
in 2026 mede dankzij de hulp van onder meer Collins Aerospace,
Eaton en Safran, waarna in 2029 de eerste leveringen plaats kunnen
XB-1 Demonstrator. Het eerste Overture-ontwerp
vinden. Als alles meezit. Want het driemotorige XB-1 ‘Baby Boom’
testvliegtuig wacht nog steeds op een eerste vlucht vanaf Centennial
Airport in de Amerikaanse stad Denver. Deze door drie GE J85-15
turbofans aangedreven demonstrator moet ‘ergens in de loop van
2022’ gaan vliegen. Bovendien mist de Overture nog steeds de juiste
motor waarbij een standaard verkrijgbare turbofan waarschijnlijk is uitge-
sloten.
32-33-34_overture20-2.indd 34 16-08-2022 11:22