Pagina 26 van: Piloot en Vliegtuig Editie 9-2022
26 PILOOT EN VLIEGTUIG SEPTEMBER 2022
INDUSTRIE Door: Richard Schuurman
contract voor de MAX 10, maar dat verliep op 13 juni. Eerder in de week
zei Al Baker in Farnborough dat hij en Boeing het niet eens waren ge-
worden over de voorwaarden en dat hij niet wist of en wanneer de ge-
sprekken zouden worden hervat. Dat bleek dus dezelfde dag, om de
ochtend erop de order bekend te maken. Het is onzeker of Qatar nu zijn
rechtszaak tegen Airbus laat varen om alsnog 50 A321neo’s te krijgen,
waarvoor Airbus in januari het contract eenzijdig heeft opgezegd als on-
derdeel van het conflict over de verfkwaliteit van de A350.
VERTROUWEN
Boeing verkocht dertig MAX 8-200’s aan 777 Partners (de investeerder
achter Flair Airways en Bonza) plus dertig opties, twaalf MAX 8’s aan
leasefirma Aviation Capital Group, en bevestigde een order voor 200
MAX’en van VietJet en voor twintig MAX 8’s van All Nippon Airways. Die
220 tellen niet mee in het lijstje van Farnborough, maar ze zijn voor
Boeing niettemin zeer belangrijk, zei Mounir: “Na 2019 (toen de MAX
aan de grond werd gezet na de twee dodelijke ongelukken – RS) heb-
ben we het vertrouwen van klanten moeten terugwinnen. Dat is wat er
is gebeurd met VietJet. Ze hadden de order kunnen annuleren, maar
hebben besloten dat niet te doen. Het bevestigt het vertrouwen van de
klanten in ons en in de MAX.”
De Amerikanen verkochten ook enkele widebodies, waaronder vier 787-8’s
voor Azerbaijan Airlines en vijf 787-9-varianten aan leasemaatschappij Aer-
Cap. Opvallend en grappig was hoe Azerbaijan-baas Jahangir Asgarov open-
lijk bij Boeing aandrong op het weer in productie nemen van de 757, maar
Stan Deal (CEO Boeing Commercial Airplanes) bood hem slechts de 777-8
aan die rond 2029 op de markt moet komen. ANA bevestigde haar eerdere
besluit dat het twee 777-9’s omzet in twee 777-8F’s. Op woensdagavond
belde Cargolux met Mounir om mee te delen dat zij een nog nader te be-
palen aantal 777-8F’s zal kopen ter vervanging van de 747-400.
Martyn Holmens en Arjan Meijer van Embraer en de bazen van Porter Airlines.
(Foto: Richard Schuurmans)
Porter Airlines bestelde nog eens twintig toestellen extra bij Embraer.
EMBRAER
Nog voordat de eerste E195-E2 is afgeleverd, heeft de Canadese maat-
schappij Porter Airlines nog eens twintig toestellen extra bij Embraer be-
steld voor levering vanaf 2024. Daarmee heeft Porter nu vijftig E195-E2’s
in vaste bestelling staan met opties op nog eens vijftig. De grootste Em-
braer wordt daarmee de spil in Porters groeistrategie, zei topman Mi-
chael Deluce. Alaska Airlines zette opties voor acht E175’s om in een
vaste bestelling en plaatste dertien nieuwe opties.
Het stemde Arjan Meijer, president en CEO van Embraer Commercial
Aviation, zeer tevreden. Nog meer opgetogen was hij dat er voor de
nieuwe turboprop inmiddels voorlopige contracten voor ruim 250 toe-
stellen liggen. “Het zijn er meer, maar het exacte aantal kan ik niet noe-
men.” Embraer wil nog dit jaar besluiten welke motor het toestel krijgt,
maar de officiële lancering volgt pas tijdens de Paris Airshow in juni
2023.
“De markt kijkt echt uit naar iets nieuws in dit segment. De intentieover-
eenkomsten zijn met luchtvaartmaatschappijen, nog niet met leasemaat-
schappijen, en zij tonen echt interesse in dit toestel”, zei Meijer. Die airli-
nes komen vooral uit de Verenigde Staten, waar de meeste interesse uit-
gaat naar de versie met 50 tot 70 stoelen terwijl Aziatische klanten voor-
al de versie met 90 stoelen willen. Embraer moet nog kiezen welke ver-
sie in 2028 als eerste op de markt komt, al zit er maar een jaartje tussen
beide modellen.
24-25-26-27_farnborough.indd 26 16-08-2022 11:21