Pagina 20 van: Piloot en Vliegtuig Editie 9-2022

20 PILOOT EN VLIEGTUIG SEPTEMBER 2022
Vliegen… alleen voor de pret?
“Ja! Ik heb wel overwogen om professioneel te gaan vlie-
gen, maar heb toen de kosten van de opleiding afgezet te-
gen de mogelijke verdiensten, tegenwoordig dan, en dat
was niet heel interessant. Het is bovendien erg lastig om bij
een airline binnen te komen, met je ATPL of CPL. En tot
overmaat van ramp is het nog eens een erg conjunctuurge-
voelige job. Niet heel aantrekkelijk dus. Ook al omdat ik za-
kelijk best goed draai, mijn huis is bijna afbetaald, en ook
mijn tijd tegenwoordig helemaal vrij kan indelen.”
Ja, dat is bij een professionele piloot wel anders…
“Jazeker, ik heb de donderdag zelfs helemaal gereserveerd
voor het vliegen. En ik woon lekker dichtbij, in Oudenbosch…”
Ha… reporting point van Seppe!
“Ja! Ik ben in een paar minuten op het vliegveld. Dat heeft
zeker ook een rol gespeeld bij mijn keuze voor Breda Avia-
tion. Maar ook heel belangrijk: de professionele en gezellige
atmosfeer. Ik woon nog niet zo lang in deze buurt, ben een
middagje gaan kijken, ik heb een informatiemiddag be-
zocht, en toen ook nog eens een proefles voor mijn verjaar-
dag gevraagd. Tja, toen was ik óm. Wel nog goed gekeken
of het qua budget en tijd allemaal goed in te plannen was.
En beide: duimpje omhoog. Ik dacht: ik ga d’r voor.”
En de solo?
“Ik zag het al na een paar lessen aankomen en opeens zei
Ronald: ‘Taxie maar even naar de toren, en dan stap ik uit.
Dan mag je het zelf doen. Drie circuitjes, en geniet ervan!’”
En het ging lekker?
“Ja, ik heb drie touch-and-go’s gemaakt en die gingen prima.
Het was donderdag, dus niet overdreven druk in het circuit.”
En die Aquila, is dat wel jouw toestel?
Blijf je die ook vliegen straks? Ik heb ‘m een keer mogen
vliegen en vond het een erg lekker toestel. Vrij licht, maar
voelt toch aan als een volwassen SEP.
“Jazeker, het is een fijn vliegtuig en ook nog redelijk betaalbaar,
bij een uurprijs van rond de 185 euro. Vooral ook omdat ik op
den duur echt wel langere trips wil gaan maken. Naar Frankrijk
en zo. Dan spelen de financiën toch mee. Maar ‘Breda’ heeft
ook nog twee Tecnams en een Cirrus, dus keuze genoeg.”
Einddoel voorlopig dus PPL?
“Jazeker, maar daarna wil ik nog wel wat aantekeningen ha-
len. Staartwiel ben ik niet zo zeker van; zoveel staartwieltoe-
stellen zijn er niet te huur. Maar ‘Advanced flight training’
zeker wel. Dat kan ook bij Breda. Het is echt mijn intentie
om goed te worden, zeg maar.”
En aerobatic?
“Dat niet, en dat wordt met de Aquila ook niet gegeven.
Maar bij die advanced training zoek je wel de gebruiksgren-
zen van het toestel op. Echt een goeie aanvulling op je PPL.”
Theorie al binnen?
“De meeste vakken wel, alleen ‘human’ nog. En binnenkort
mijn radiotelefonie.”
En dan komen de overlands er ook aan, waar gaan jullie
meestal heen vanaf Seppe?
“Midden-Zeeland en Hilversum. Maar ik wil eigenlijk wel
wat verder, want mijn ouders wonen in Eibergen, en ik zou
dus wel eens Stadtlohn uit kunnen kiezen, als dat kan. En
misschien later, als ik mijn brevet heb, ze eens ophalen
voor een rondvluchtje daar!”
Ik hoor het al Floris, goed bezig, zoals ze op Facebook zeg-
gen. En áls je straks overland gaat, kom dan ook even langs
op Teuge. De oploskoffie is altijd klaar in de 61-hangaar. En
dat rijmt!
O SOLO MIO Door: Goof Bakker
RONALD ZEI: “DRIE CIRCUITJES, EN GENIET ERVAN!”
“Het is mijn
intentie goed
te worden.”
Naam Floris Krajenbrink
Vliegschool Breda Aviation
Toestel Aquila A211
Instructeur Ronald van Eijk
Aantal uren tot solo 26
Beroep International Welding
Engineer
Er is geen piloot die zijn of haar eerste solo-
vlucht vergeet. De meesten kunnen het wel
uitschreeuwen als ze eenmaal solo gaan.
Om daar een plek voor te bieden is er geluk-
kig elke maand onze rubriek O Solo Mio.
Bent u ook voor het eerst solo gegaan? Goof
Bakker interviewt u dan graag.
Mail: goofbak@planet.nl.
20_osolomio.indd 20 16-08-2022 11:20