18 PILOOT EN VLIEGTUIG SEPTEMBER 2022
digheid en flexibiliteit in configuratie is een van de sterke punten van de
Kodiak 100. De Kodiak 900 heeft deze eigenschappen geërfd. Naast
personenvervoer is de nieuwe Kodiak-variant dan ook gesc...
digheid en flexibiliteit in configuratie is een van de sterke punten van de
Kodiak 100. De Kodiak 900 heeft deze eigenschappen geërfd. Naast
personenvervoer is de nieuwe Kodiak-variant dan ook geschikt als
vrachttoestel. Met het oog daarop zijn voldoende sjorpunten in de cabi-
ne aangebracht. Ook kan het worden ingezet als ambulancevliegtuig of
voor het droppen van parachutisten. Bij de Kodiak 900 heeft het opstap-
je naar de cockpit plaatsgemaakt voor een inklapbare ladder. De weer-
stand verlagende wielkasten kunnen door de piloten zelf naar behoefte
worden bevestigd of verwijderd, zonder dat daarvoor monteurs hoeven
te worden ingeschakeld. Door bij de productie gebruik te maken van
3D-printers voor bijvoorbeeld de luchtuitlaten, kon op gewicht worden
bespaard.
KODIAK 100
De Quest Kodiak Company werd in 2001 opgericht door een aantal
oud-missiepiloten en technici. Zij wilden een hulpverleningsvliegtuig ont-
wikkelen dat meer vracht en passagiers mee kon nemen dan de Cessna
206. Dit door een 300 pk sterke Lycoming zuigermotoraangedreven
vliegtuig heeft een maximale nuttige lading van 794 kg en kan met zes
inzittenden bij een kruissnelheid van 262 km/h tot 1.350 km overbrug-
gen. Met een 750 pk sterke P&WC PT6A-34 turbopropmotor voor de
Kodiak werd uitgegaan van een maximale nuttige lading van 1.600 kg
dan wel acht passagiers en een kruissnelheid van 295 km/h over ruim
1.540 km.
Mission Aviation Fellowship (MAF) USA besloot vervolgens een deel van
de ontwikkelingskosten voor haar rekening te nemen. Als tegenprestatie
zou Quest de winst op commercieel verkochte Kodiaks voor een deel
terug laten vloeien. De behaalde winst op elke tien verkochte Kodiaks
zou daarbij worden gebruikt om een deel van de aanschafkosten voor
een elfde toestel (bestemd voor MAF) te financieren. De Kodiak 100
werd nadrukkelijk ontwikkeld als tegenhanger van de Cessna C206 en
niet als vervanger van de grotere C208 Caravan.