Pagina 13 van: Piloot en Vliegtuig Editie 9-2022

PILOOT EN VLIEGTUIG SEPTEMBER 2022 13
EMBRAER
STRATOS AIRCRAFT
Stratos Aircraft treft de laatste voorbereidingen voor
de volgende twee klantleveringen van de 716X, ‘s
werelds snelste, hoogst vliegende door amateurs
gebouwde bouwkit. De belangstelling van klanten
neemt toe nu Stratos belangrijke mijlpalen bereikt
in de buurt van de voltooiing van zijn testvlucht-
campagne. Er zijn meer dan 150 vluchten uitge-
voerd om de stabiliteit en controle in de lengterich-
ting, de langzame vlucht inclusief overtrekgedrag en
de prestaties te verifiëren. De 716X dankt zijn
naam aan zijn 0,70 maximale Mach-snelheid, een
enkele turbofanmotor en zeszits-interieur. De X
staat voor experimenteel. Hoewel het een experi-
mental is, zullen de ingenieurs, technici en vak-
mensen van Stratos zorgvuldig toezicht houden op elke bouwstap, van het leggen van de eerste laag carbon prepreg-doek tot de laatste postconstruc-
tie-vliegtest. Het bouwpakket wordt geleverd in vijf groepen componenten en assemblages via Stratos Aircraft-dochteronderneming Stratos Fusion.
Bouwers voltooien elk van de eerste drie groepen onder nauw toezicht van Stratos Fusion in Redmond, Oregon. De vierde en vijfde groep worden af-
gewerkt in een van de Stratos Authorized Completion Centers. Het 716X-bouwpakket omvat een gereviseerde Pratt & Whitney Canada JT15D-5 tur-
bofan en een compleet Garmin G3X-elektronicapakket. Geschatte bouwtijd voor vliegtuigen met vroege serienummers is 12 tot 15 maanden. De prijs
van 2,95 miljoen dollar kan variëren op basis van gekozen opties en cosmetische upgrades. n
AIR ASTRAL
Air Astral wordt de eerste gebruiker van de E-Jet Passenger to Freight (P2F). Deze vliegtuigen
zullen bij Nordic Aviation Capital (NAC) gehuurd worden. Leasemaatschappij NAC had met
het oog op deze nieuwe ombouwmogelijkheden al tien conversieslots veiliggesteld voor leve-
ring vanaf 2024. De eigen vloot van de verhuurder van Embraer 190’s en 195’s zal hiervoor
worden aangewend. De vliegtuigen zullen bij Embraer in Brazilië worden omgebouwd waarbij
een voorste vrachtdeur op het hoofddek zal worden aangebracht. Ook zal na vloerversterking
een vrachtafhandelingssysteem worden ingebouwd evenals een Rigid Cargo Barrier (RCB)–
9G Barrier met toegangsdeur. Daarnaast wordt een rookdetectiesysteem ingebouwd inclusief
klasse E brandblussers. Ook worden voorzieningen aangebracht voor transport van gevaarlijke
stoffen. De E190F krijgt een laadvermogen van 10.700 kg, de E195F een laadvermogen van
12.300 kg. n
CONVERSIEKITS
NAC en ombouwexpert Akkodis hebben een overeenkomst getekend voor vijf vrachtvliegtuig-
conversiekits voor ATR 72-600’s waarbij de eerste leveringen al in het eerste kwartaal van
2023 beginnen. Akkodis is in het bezit van een STC (aanvullend typecertificaat) voor vracht-
conversie van oudere ATR-vliegtuigen, en heeft meer dan 70 vliegtuigen omgebouwd. Elke
ATR heeft een vrachtvolume van 75,5 m3 en kan meer dan 8.000 kg vracht vervoeren. De
integratie van de vrachtmodificatie in de New Avionic Suite (NAS) van de ATR-600 vormde
een uitdaging. n
RED A03
Recent heeft een Fletcher FU-24 zijn eerste
vlucht in Nieuw-Zeeland gemaakt waarbij de
aandrijving werd verzorgd door een RED A03-
003-motor met common-rail compressieont-
steking met 500 pk. Deze motor verving de
oorspronkelijke 400 pk sterke achtcilinder Lyco-
ming IO-720-A1A-motor. Diesel Air New Zea-
land Ltd en het Duitse RED Aircraft hebben
hard gewerkt om de klassieke PAC FU-24 Flet-
cher om te bouwen. Het iconische STOL-vlieg-
tuig wordt veel gebruikt voor landbouwgewas-
bescherming. Het vloog voor het eerst in het
midden van de jaren vijftig en is tot 1992 in
verschillende varianten in productie geweest.
Klassieke vliegtuigen als de FU-24 Fletcher
worden met steeds meer uitdagingen gecon-
fronteerd vanwege hun oudere motoren die
dure, loodhoudende avgas-brandstof verbran-
den. Ook wordt het onderhoud moeilijker van-
wege een tekort aan onderdelen. Na de instal-
latie en motorcertificering door de Nieuw-Zee-
landse luchtvaartautoriteiten ging de Fletcher
onlangs het luchtruim in. Diesel Air New Zea-
land Ltd wordt de STC-houder. n
08-09-10-11-12-13-14-15_nieuwsinfo.indd 13 16-08-2022 11:17