66 PILOOT EN VLIEGTUIG september 2021
In 2015 besloten twee Franse topmannen van Air Caraïbes om samen
een nieuwe lowcostluchtvaartmaatschappij te beginnen, gefocust op
lange afstanden.
een jaar later zag French blue het daglicht. met een Airbus A330-300
werd onder andere vanaf parijs-Orly op de Dominicaanse republiek ge-
vlogen.
begin 2018 werd de naam gewijzigd naar French bee. reden: de
Amerikaanse lowcost-airline Jetblue had geklaagd toen de Fransen op
de Verenigde staten wilden gaan vliegen dat de namen te veel op elkaar
leken.
In februari 2020, ten tijde van het incident, was de A330 alweer afgesto-
ten en bestond de vloot uit drie Airbus A350-900’s.
BF711
een van de bestemmingen van French blue was papeete, de hoofdstad
van het eiland tahiti in Frans-polynesië. Onderweg werd zowel op de
heen- als de terugvlucht een tussenstop gemaakt in san Francisco, Cali-
fornië.
Op 4 februari 2020 is het de A350 met registratie F-HreV die deze re-
tourvlucht vanaf paris-Orly Airport uitvoert. De terugvlucht, bF711, ver-
trekt bijna drie uur te laat uit san Francisco. Op deze laatste etappe van
ongeveer elf uur werd de bemanning aangevuld met een aflossingspi-
loot die zich de dag tevoren in san Francisco bij hen heeft gevoegd.
Voor de landing in parijs neemt deze piloot plaats in de jumpseat in de
cockpit.
NaderiNg
Het loopt tegen zes uur in de avond en de zon gaat onder. Het weer op
Orly Airport is goed, met tien kilometer zicht en een wolkendek op
4.500 voet.
French bee-vlucht 711 krijgt aanwijzingen voor een ILs-nadering van
baan 25. De copiloot is pilot Flying en zal de nadering en landing uitvoe-
ren.
Op een hoogte van 1.400 voet schakelt hij de automatische piloot uit.
Om 17:59 uur lokale tijd, op een hoogte van 1.350 voet, is er plotseling
een waarschuwing: “GO ArOUND, WINDsHeAr AHeAD”, afkomstig van
het windshear-voorspellingssysteem.
De bemanning was verrast door deze waarschuwing omdat de weers-
omstandigheden om dat moment geen aanleiding geven voor winds-
hear.
doorstart
De gezagvoerder volgt de standaardprocedure voor een windshear-
waarschuwing en geeft opdracht tot een doorstart. De copiloot stuurt
Op 4 februari 2020 wordt de bemanning van een French Bee Airbus A350 tijdens de eindnadering ver-
rast door een onverwachte windshear-melding. Bij de daaropvolgende doorstart op Paris-Orly Airport
gaat van alles mis.
a350 iN de proBlemeN Bij doorstart
IncIdentAnAlyse Door: Harro ranter, the Aviation safety Network – Foto’s: beA
(Foto: Olivier Cabaret)
66-67-68-69_incidentanalyse.indd 66 17-08-21 11:27