Pagina 47 van: Piloot en Vliegtuig Editie 9-2021

PILOOT EN VLIEGTUIG september 2021 47
bijschrift
Rügen: beladen geschiedenis
??
? ?
??
??
Vliegveld braunschweig. De pH-srD op rügen.
Diep door het stof gaand en de optie openhoudend dat er een misver-
stand zou kunnen zijn, boden wij onze diepste verontschuldigingen aan.
Je moet er niet aan denken wat er allemaal gebeurd had kunnen zijn op
een vliegveld waar op dat moment welgeteld één toestel in het circuit
hing.
We vlogen verder: eerst over de VW-fabrieken en vervolgens over de lit-
tekens van het voormalige IJzeren Gordijn. Het herkennen daarvan kost
hier weinig moeite en was tegelijkertijd een historisch verantwoorde pre-
lude op hetgeen ons op rügen aan recente Duitse geschiedenis nog te
wachten stond.
Rügen (edcg)
rügen is een eiland tweemaal zo groot als texel, heeft ongeveer 70.000
inwoners en een vliegveld dat qua levendigheid vergelijkbaar is met eH-
Dr. Wel kan er op zeer klantvriendelijke wijze een auto gehuurd worden
die – mits gereserveerd – klaarstaat bij aankomst. Geen ingewikkelde pa-
pieren, geen borg: chapeau! tegelijkertijd kun je ter plekke weinig anders
want hoewel het openbaar vervoer op rügen prima is geregeld (elk
dorp heeft een buslijn), komt er geen bus langs het vliegveld. Nadat de
pH-srD was gezekerd, reden we met de huurauto naar ons hotel in pro-
ra.
‘KRaft duRch fReude’
prora is de naam van een vakantiedorp dat in de jaren dertig van de vori-
ge eeuw door de nazi’s langs de Oostzeekust is gebouwd. De gedachte
was dat arbeiders, lid van de aan de partij gelieerde vakbond ‘Kraft durch
Freude’, een onbekommerde en goedkope vakantie konden hebben, die
terloops ook werd geregisseerd en gecontroleerd door het regiem. een
gezonde geest levert een sterke arbeider op, zo was het idee, en voor
stralsund.
loodst en na de ‘engine shut-off’ werden we vriendelijk doch zakelijk
welkom geheten door Duitse Diender Derrick en rechterhand Harry. Zij
waren – gewaarschuwd door ons vliegplan – ruim tevoren aanwezig om
ons – op overigens zeer vriendelijke wijze – te controleren op onze coro-
nastatus. maar ze hadden geen apparatuur om onze Qr-code te scan-
nen en ze waren de Nederlandse taal evenmin machtig. Wel konden we
hen ervan overtuigen dat wij dubbel gevaccineerd op pad waren ge-
gaan. Na het invullen van een ingewikkeld Duitstalig formulier stond
niets ons meer een vrije doorgang in de weg.
‘Ready to taxi’?
Na een Italiaanse lunch bij vliegveldrestaurant ‘Il terrazzo’ (in Duitsland
is er op een vliegveld vaak een buitenlands restaurant gevestigd: een
Griek, een Chinees of een Italiaan, opdat de confrontatie met de fanta-
sieloze, zware Duitse keuken in elk geval een dagdeel wordt uitgesteld)
vroegen en kregen wij een ‘engine start-up’ en we vroegen vervolgens
toestemming om naar de tankplaats te taxiën.
Het gebrekkig engelse antwoord interpreteerden we als ‘ready to taxi’ en
dat was ook onze ‘read-back’. Weliswaar wat vreemd geformuleerd van de
toren, maar gelet op het feit dat er geen enkele verkeersbeweging viel waar
te nemen, rolden wij, overtuigd van de goedkeuring, naar de ‘tankstelle’.
Ineens werd vanaf de toren bits gevraagd of het in ‘Nederland gebruike-
lijk was om te taxiën zonder toestemming’. Afgezien van de ietwat vijan-
dig overkomende vraagstelling waren wij oprecht verbaasd: Huh? Die
toestemming had hij toch net gegeven? De verleiding was groot om te
antwoorden met de mededeling dat wij in Nederland in elk geval ge-
wend zijn om in goed engels via de radio te communiceren, maar dit
zijn niet bepaald de momenten waar je een Duitse verkeersleider vlie-
gen moet gaan afvangen.
46-47-48-49_triptiprugen.indd 47 17-08-21 11:20