Pagina 44 van: Piloot en Vliegtuig Editie 9-2021

44 PILOOT EN VLIEGTUIG september 2021
eigenlijk gaat het hier niet eens om ‘vliegtuigen’, althans niet in de Ver-
enigde staten waar ze in de regelgeving ‘voertuigen’ worden genoemd.
Daar heb je voor het gebruik van deze toestellen geen brevet of medi-
sche keuring nodig. en regelmatig groot onderhoud wordt enkel aanbe-
volen, maar niet opgelegd. een en ander betekent wel dat je veel com-
fort moet opgeven, want het gaat steevast om eenzitters met een uiterst
laag leeggewicht van maximaal 115 kg, en dus een minimalistische uit-
rusting. Ze worden evenmin ingeschreven in het luchtvaartregister. maar
ook voor dit soort vliegtuigen bestaat een toenemende belangstelling, al
mag je er niet mee over steden of dorpen vliegen en al evenmin over
groepen verzamelde personen.
Kitfox-Lite
Het was Dan Denney, de grote baas van Kitfox, die de ‘part 103’-toestel-
len een gezicht heeft gegeven. Zijn in talloze uitvoeringen aangeboden
Kitfox-tweezitters werden een succes. Daarom dacht Denney dat er ook
voor eenzitters wel belangstelling zou bestaan. maar dat bleek een ver-
gissing. Denney verkocht het ontwerp van de Kitfox-Lite eenzitter aan
James Wiebe van belite Aircraft. toen belite eigen ontwerpen op de
markt ging brengen, werd de eenzitter dan weer verkocht aan Chris
Deuel, de oprichter en eigenaar van badland Aircraft.
BadLand aircraft
Deuel slaagde er in korte tijd in een aangepaste versie van de Kitfox Lite
op de markt te brengen als zelfbouwproject onder de naam badland F-1
UL. Het ‘voertuig’ wordt aangedreven door een polini thor 200 twee-
taktmotor van 29 pk met slechts één cilinder en een tank met een in-
houd van slechts 19 liter, wat meteen ook de toegestane maximale in-
houd is onder de part 103-normen. De F-1 is opgebouwd rond een
frame van gelaste metalen buizen, bekleed met synthetisch doek. De
‘voorruit’ is uit polycarbonaat vervaardigd. eventueel kan het model voor-
zien worden van een ballistische reddingsparachute. Voor wie net iets
meer wenst, zijn er de F-2, F-3 en F-4 bouwpaketten die telkens iets
meer onderdelen bevatten dan de standaard F-1 kit. recent is ook de
F-5 Fujita-kit op de markt gebracht waarbij het frame van metalen buizen
vervangen werd door één van titanium. elke kit bevat alle onderdelen
die je nodig hebt om je ‘voertuig’ af te werken, behalve dan de motor
en de propeller. Optioneel kunnen tegen meerprijs in elke versie van de
kit onderdelen vervangen worden door net iets duurdere versies. Zo kun
je voor de F-5 een landingsgestel uit titanium bestellen, extra grote ban-
den en een afneembaar kussen op je stoel. De goedkoopste F-1 kit kost
momenteel $ 11.500, terwijl de duurste F-5 variant $28.500 kost.
Lichte vliegtuigen, en zelfs de microlights, worden steeds comfortabeler met meer ruimte voor de
inzittenden en steeds vollediger moderne avionica. Onder de Amerikaanse ‘Part 103’ regels kan daarvan
echter geen sprake zijn vanwege het maximale leeggewicht van 115 kg.
bijschrift
BadLand aircraft ‘Part 103’ vLiegtuigen
TyPebeschrijving Door: Jozef mols
??
? ?
BadLand aircraft f-1
in het Kort
Aantal plaatsen 1
Motor Polini Thor 200, 29 pk
spanwijdte 7,67 m
Leeggewicht 115 kg
Tankinhoud 19 l
MTOW 249 kg
vne 128 km/h
Kruissnelheid 91 km/h
Overtreksnelheid 45 km/h
Klimvermogen 2,8 m/sec
internet badlandaircraft.com
??
??
44_badlandaircraft.indd 44 17-08-21 11:20