Pagina 39 van: Piloot en Vliegtuig Editie 9-2021

PILOOT EN VLIEGTUIG september 2021 39
Hoe ben je überhaupt tot vliegen gekomen?
“mijn ouders waren beide KLm’er; vader destijds stations-
manager in syrië, waar ik ook ben geboren. Als KLm-gezin
hebben we overal en nergens gewoond, vlogen dus veel,
en zelf wilde ik ook piloot worden. maar omdat ik brildra-
gend werd heb ik dat uit mijn hoofd moeten zetten. Ik
stortte me op m’n andere belangstelling: biochemie en ge-
netica. maar rondom de eeuwwisseling begon ik toch weer
over vliegen na te denken. Ik heb daarom eerst maar eens
alle theorie gehaald. en uiteindelijk in 2003, hier op Lely-
stad bij martinair Vliegschool, mijn ppL.”
Waarom een eigen vliegtuig?
“Als lid van de martinair Aeroclub huurde ik toestellen van
de school. maar omdat die zelden vrij stonden was ik al wat
langer op zoek naar een gebruikte socata tb20. maar dat is
door dat bezoekje aan die Domeinen-kijkdag dus anders
gelopen. Ik ben overigens heel blij met de Cessna. Het ar-
chetype van een sportvliegtuig, hier dan ook nog met een
230 pk-motor, en intussen ruimte voor vier man.”
Hoe krijg je zo’n ex-politievliegtuig trouwens mee? Afgeragd
en moegevlogen?
“Integendeel! Voertuigen in gebruik bij overheden worden
juist erg goed onderhouden. bij het minste of geringste
meteen alles nieuw. Zo ook deze pH-rpI, waarvan de mo-
tor maar een paar honderd uren had gevlogen. sowieso de
helft van de opgegeven hoeveelheid. Wel moest ik verplicht
de twee speciale radio’s demonteren. Die ik overigens met-
een verving door Garmin avionica en een autopilot. Vermel-
denswaard is verder dat ik het toestel vanwege zijn niet-ci-
viele status niet eigenhandig vanaf schiphol naar Lelystad
mocht vliegen. Dat moest een politiepiloot dus doen. pas
na een soort hernieuwde luchtwaardigheidskeuring mocht
ik er zelf mee gaan vliegen. enkele maanden en de nodige
centjes verder was dat eindelijk het geval.”
Je hebt sowieso het nodige aan het vliegtuig gedaan, niet-
waar?
“Zeker. Afgezien van die cockpit-update heb ik er later door
Dynamic Aviation op eHLe een geheel lederen interieur in
laten maken. en ook micro-vortex generators laten monte-
ren, waardoor je het toestel nauwelijks meer kunt overtrek-
ken. en zeer onlangs heb ik het vliegtuig dan bij satys in dit
rood-witte swoosh-patroon laten spuiten. met metaallak,
ook nog. mooi, he?”
Gelukkigste en beroerdste vliegmoment met dit vliegtuig?
“Ik heb geen specifieke hoogte- of dieptepunten. Het is al-
les even mooi en intens als ik vlieg. Laat ik voor de gele-
genheid dan kiezen voor het vliegen boven Dubrovnic in
Kroatië, waarna zich ineens de blauwblikkerende Adriati-
sche Zee onder me uitstrekte. Fantastisch! Geenszins fan-
tastisch was die keer dat ik tijdens een vlucht naar belgië
opeens onbegrijpelijk veel voeten moest blijven geven.
Oorzaak bleek in de weggevallen demping van de struts
van het nu eenmaal altijd ietwat meesturende neuswiel te
zitten.”
Nog plannen voor de toekomst?
“Naar de Noordkaap vliegen! sowieso naar buitenlanden.
maar dan wel in het groepsverband van onze martin’s Aero
Club. behalve leerzaam en veilig is dat zeker ook een zaak
van gedeelde vreugd. Dat raad ik trouwens iedereen aan:
ga sámen vliegen!”
Mijn eigen vliegtuig Door: David bakels
Geenszins afGeraGd
alles is even
mooi en
intens
dr. antoine – ‘Toon’ – stuitje (68), biochemicus in
ruste, bleek in 2014 tot zijn verrassing eigenaar
te zijn geworden van een ex-rijkspolitie dienst
Luchtvaart Cessna 182r skylane. Helemaal on-
verwacht was dat niet, want op aanraden van een
vliegmaat had hij de Kijkdag van een publieke vei-
ling door de domeinen op schiphol bezocht waar
ook drie voormalige politie-Cessna’s werden aan-
geboden. Op eentje daarvan bracht hij – eenmaal
thuis – netjes een bod uit. Maar hoorde vervolgens
niets. Ook niet na de deadline. Tot er dagen later
alsnog een brief op de mat viel: of hij het bedrag
maar even wilde overmaken. “Tja, toen moést ik
wel…”
39_eigenvliegtuig.indd 39 17-08-21 10:55