Pagina 30 van: Piloot en Vliegtuig Editie 9-2021
30 PILOOT EN VLIEGTUIG september 2021
en een nuttige lading van 390 kg. Dankzij aerodynamische aanpassingen
wordt met een 200 kW (268 pk) sterke motor een kruissnelheid voorzien
van meer dan 200 kts (> 370 km/h). Gelijktijdig werd bekendgemaakt
dat de eerste veertien toestellen uit de tweepersoons eFlyer 2-serie zullen
worden ingericht met Garmin G500 tXi avionica met VFr en IFr Gps,
Nav/comm standby en transponder. Verdeeld over de eFlyer 2, eFlyer 4
en eFlyer 800, kijkt de producent momenteel aan tegen een backlog van
ruim 800 vliegtuigen. In Oshkosh deed de Amerikaanse leasemaatschap-
pij skye Aviation, LLC uit Denver een aanbetaling voor vijftien eFlyer 800’s.
Ook rheinland Air service GmbH (rAs) uit mönchengladbach heeft bij
bye Aerospace vijf eFlyer 800’s besteld. Door de order werd rAs niet al-
leen de eerste europese klant, maar mag het ook als onderhoudsbedrijf
voor het nieuwe vliegtuig gaan optreden. Daarnaast is rAs door bye be-
noemd als dealer voor Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland.
cirrus Vision JeT g2+
Cirrus Aircraft heeft de Vision Jet opgewaardeerd tot G2+ met geoptimali-
seerde motorprestaties, Gogo-connectiviteit en nieuwe exterieur-lakopties.
De typevariant borduurt voort op de G2-versie die in 2019 werd onthuld,
met een grotere kruishoogte, snelheid en bereik, samen met een op Gar-
min gebaseerde perspective touch+-vliegdek en autothrottle. In 2020
werd aan de G2 het Cirrus safe return emergency Autoland toegevoegd.
bij de G2+ heeft de Williams FJ33-5A turbofan een geoptimaliseerd stuw-
krachtprofi el dat tot twintig procent betere prestaties leidt tijdens de klim-
vlucht Daarnaast maakt Gogo Avance L3 snelle connectiviteit mogelijk, ter-
wijl nieuwe Usb-C-poorten apparaten met wifi -verbinding opgeladen
houden. Ook heeft Cirrus nieuwe kleuropties voor het exterieur toege-
voegd, waaronder titan Grey, Volt en bimini blue, evenals bijgewerkte ont-
werplijnen die de rondingen van de koolstofvezelromp sterker accentue-
ren. De leveringen van de 2,98 miljoen dollar kostende G2+ zijn
inmiddels begonnen.
curTi AerosPAce
De Italiaanse fabrikant Curti Aerospace heeft de tijdens de AerO 2018 ge-
introduceerde tweepersoons Zefhir-helikopter in productie genomen en
ook tijdens de AirVenture aan het publiek gepresenteerd. De Zephir wordt
aangedreven door een tsjechische bsVb turboshaft met een maximaal
vermogen van 241 pk. Dat vermogen is omwille van de betrouwbaarheid
en levensduur teruggebracht tot 141 pk continu. met de helikopter zijn
kruissnelheden tot 87 kts (161 km/h) mogelijk bij een vliegbereik van
171 nm (317 km). Wanneer aan de standaard brandstofvoorraad van
150 l een extra tank van 146 l wordt toegevoegd, neemt het bereik toe
tot 344 nm (647 km). De helikopter heeft een mtOW van 698 kg en een
maximale vlieghoogte van 15.500 ft (4.724 m). De 1,45 m brede cockpit
biedt plaats aan twee personen. Ook is een bagageruimte voorzien met
een inhoud van ruim 310 l. De komst van de Zephir werd al in 2016 aan-
gekondigd. Aan de ontwikkeling ervan werd meegewerkt door pbs Velka
bites uit tsjechië die de motor leverde. Daarnaast tekende Junkers proFly
voor de ballistische reddingsparachute. Deze werd in oktober 2018 voor
het eerst getest toen met een op afstand bestuurde helikopter op een
hoogte van 300 m een noodgeval werd gesimuleerd waarna het systeem
werd geactiveerd. De helikopter landde vervolgens met uitgeschakelde
motor met een daalsnelheid van 7 m/sec. De Zephir gaat Us$ 600.000
kosten en wordt in de markt gezet voor zowel trainingsdoeleinden als re-
creatief gebruik.
Ander nieuws
Icon Aircraft gaat naast de onder s-LsA regelgeving gecertifi ceerde A5 ook
een exportvariant ontwikkelen met een internationaal typecertifi caat. Dit
model komt op de markt als Icon A5 Certifi ed edition en moet vanaf eind
2021 leverbaar zijn.
In de marge van de eAA werd tevens bekend dat Van’s Aircraft werkt aan Cirrus waardeerde de sF50 verder op.
De Curti Zefhir wordt in productie genomen.
(Foto: eAA/Andrew Zaback)
INdustRIE Door: ruud Vos – Foto’s: fabrikanten/eAA
boeing plaza. (Foto: eAA/Connor madison)
28-29-30-31_eaaairventure.indd 30 17-08-21 09:38