Pagina 27 van: Piloot en Vliegtuig Editie 9-2021

PILOOT EN VLIEGTUIG september 2021 27
les in de gaten. Gekozen is voor de aanschaf van een mALe-drone (medi-
um Altitude Longe endurance) met zeer geavanceerde sensorsystemen
en bijzondere operationele mogelijkheden. Deze mQ-9b sky Guardian
komt in 2025 in dienst, kan op grotere hoogte opereren met een keur
aan sensoren, kan veel spionagewerk doen en tot veertig uur onafgebro-
ken vliegen. een opmerkelijk detail is dat er een mogelijkheid is om ze te
bewapenen zoals een F-16. Het wordt echter door de belgische minister
van Defensie ontkend dat dit de bedoeling zou zijn.
CommItment
belgië tracht zijn internationale verplichtingen goed na te komen en parti-
cipeert in internationale oefeningen. men deed dit niet alleen in NAVO-
verband, maar ook in multinationale peace keeping/enforcing operaties of
onder een andere paraplu zoals de european Defense Agency (eDA). een
andere belangrijke taak waaraan voldaan wordt, is de contributie aan de
air policing missions in de baltische staten waar de belgen graag geziene
gasten zijn en supersnelle scrambles maken. Vliegtuigen worden van tevo-
ren op systemen gecontroleerd en computers opgestart en staan dan ‘on
state’. Het blijft spannend rond het onderscheppen van russische vliegtui-
gen die van de Kaliningrad-enclave naar rusland vliegen en vice versa, en
daarbij met enige regelmaat het NAVO-luchtruim schenden. De F-16’s zijn
evenwel goed beschermd met AIm-120b AmrAAm- en AIm-9X sidewin-
der-raketten en de piloot beschikt over een geavanceerd helmvizier. In
een absoluut uiterst noodgeval kan worden besloten de piloot een ‘licen-
ce to kill’ te verschaffen en een order daartoe te geven. In zekere zin lijkt
het op de QrA die boven de benelux wordt uitgevoerd, al is het contact
met de russen boven de baltische staten wat frequenter.
pr-oFFensIeF
ten tijde van de coronalockdowns heeft het presenteren van Defensie
aan het publiek stil gelegen. Om te kunnen waarborgen dat er voldoende
aanwas blijft komen, is de luchtcomponent een pr-offensief gestart dat de
aftrap kreeg in de laatste week van juni 2021 op de vliegbasis Florennes,
Van de Alouette III werd onlangs afscheid genomen. Laatste vlucht sAr sH-3 sea King. Agusta A-109 in ‘razzle blades’ uniform.
NH-90 NFH.
C-130 H.
met onder andere een ‘night fotoshoot’. Overdag vond een presentatie
plaats voor het publiek van de demo-teams en een route die gevolgd gaat
worden naar binnen- en buitenlandse evenementen waarbij de luchtcom-
ponent acte de présence zal geven. Daarbij gaf senior Captain stefan Dar-
te alias ‘Vador’ en piloot van de 2e Wing op Florennes uitleg over zijn rol.
sinds de begintijd van de F-16 wordt ieder jaar een vlieger gekozen tot
demo-piloot, een soort traditie die dit jaar ten deel viel aan Vador. Voor Va-
dor is het duidelijk: je bent meer dan de piloot die zijn best doet om de
mogelijkheden van de machine aan het publiek te tonen, ‘je bent een
ambassadeur van je land’. Het solo-display toestel heeft een beschildering
met veel zwarttinten en kreeg de naam ‘Dark Falcon’. Aan één kant van de
staart zien we een F-35 getekend, symbolisch voor de weg die gevolgd
gaat worden. een ander toestel toont 75 jaar bAF op de staart en een der-
de toestel 80 jaar 350 squadron met als symbool Ambiorix. Dit was ooit
een lokale koning die verzet bood tegen de romeinen. eveneens zullen
de speciaal beschilderde A-109 razzle blades en de sF-260 lesvliegtuigen
in de kleuren van de rode Duivels blijven optreden.
Demovlieger senior Captain ‘Vador’. Demo F-16 ‘Dark Falcon’ .
24-25-26-27_belgischeluchtmacht75.indd 27 17-08-21 09:25