PILOOT EN VLIEGTUIG september 2021 19
helikopters afkomstig uit de eerste productiebatch. Op dit moment vol-
tooit de Ka-62 een vliegtestprogramma waarbij de certificering tegen het
einde van 2021 wordt verwacht. Gazprom bestelde tevens een Ka-
32A11bC blus- en sAr-helikopter die zal worden verhuurd aan de re-
publiek bashkortostan.
Daarnaast werd door staatsolie- en gasbedrijf Gazprom besloten werk te
maken van de voor offshoretaken ontwikkelde m-171A3 met een order
voor in eerste instantie zestien helikopters.
alpinist
russian Helicopters toonde tevens het prototype van een sterk opge-
waardeerde Ka-226t waarmee in het najaar een reeks testvluchten zal
worden uitgevoerd. een van de belangrijkste kenmerken van de aange-
paste Ka-226t is het vermogen om in hooggelegen gebieden te vliegen.
Het moderniseringsproject kreeg daarom de werktitel ‘Alpinist’ mee. Vol-
gens russian Helicopters draagt het coaxiale rotorontwerp niet alleen bij
aan goede bestuurbaarheid op extreme hoogte in ijle luchtomstandighe-
den tot 6.500 m, ook wordt het ontwerp beter bestand tegen sterke zij-
wind. Daarnaast kan de helikopter snel klimmen. bovendien zou de Ka-
226t kunnen opstijgen en landen op het dek van zelfs kleine
zeeschepen.
De romp is gemaakt van moderne lichtgewicht materialen, terwijl ook
het besturings- en elektrische systeem zijn gemoderniseerd. Daarnaast is
een schokbestendig brandstofsysteem geïnstalleerd dat voldoet aan de
verhoogde veiligheidseisen. tegelijkertijd werd de inhoud van de brand-
stoftanks vergroot. De helikopter werd vervolgens uitgerust met nieuwe
vliegnavigatie- en radiocommunicatieapparatuur.
Optioneel leverbaar zijn zuurstofapparatuur, nooddrijvers, airconditioning
en verwarmingssystemen. Daarnaast is certificering voor passagiersver-
voer gepland.
De Ka-226t werd ontwikkeld op basis van de Ka-226 en is onder meer
verkrijgbaar in twee medevac-varianten. De vernieuwde helikopter met
coaxiale hoofdrotorbladen is uitgerust met twee Franse turbomeca’s Ar-
rius 2G1 turboshaftmotoren die elk 580 pk leveren. Het toestel krijgt
een vliegbereik van 302 nm (500 km) bij een kruissnelheid van 124 kts
(250 km/h). Vergeleken met motoren van russische origine levert de t-
variant twintig procent meer motorvermogen. Ook wordt de nuttige la-
ding van de helikopter hoger: van 785 naar 1.000 kg. Het toestel heeft
een maximale vlieghoogte van 7.200 m.
Bas 200
russian Helicopters toonde ook de onbemande bAs-200 met een
mtOW van 200 kg en een nuttige lading van 50 kg. De drone zal in
staat zijn om tot vier uur vluchten uit te voeren op hoogtes tot 3.900 m.
Vanaf de grond kan de drone tot een afstand van 100 km bestuurd wor-
den. De lengte van het apparaat is 3,9 m bij een hoogte van 1,2 m. De
bAs-200 kan worden gebruikt om een breed scala aan luchtvaartopera-
ties uit te voeren waaronder terreinbewaking, vrachtlevering, zoek- en
reddingsoperaties en landbouwoperaties.
Hybride VK-650V gasturbinecombinatie.
De offshore m-171A3 wordt in productie genomen.mC-21-310 (links) en 300.
Veel composiet in de Irkut mC-21-300/310-vleugels.
Opgewaardeerde Kamov Ka-226t ‘Alpinist’.
bAs-200 drone.
16-17-18-19_maks2021.indd 19 17-08-21 08:39