Pagina 11 van: Piloot en Vliegtuig Editie 9-2021

PILOOT EN VLIEGTUIG september 2021 11
iRkut mc-21-200f?
Vertegenwoordigers van de russische Volga
Dnjepr Group hebben tijdens de International
Aviation and space salon mAKs 2021 te ken
nen gegeven oren te hebben naar een vracht
variant van de nieuwe Irkut mC21300.
De russische vrachtmaatschappij ziet zich
geconfronteerd met een sterk toegenomen
vraag en ziet in de mC21200 vanwege de
grote rompdiameter een mogelijke tegenhan
ger van tot vrachtvliegtuig omgebouwde
boeing 737800’s of Airbus A320ceo en
A321ceovarianten die momenteel in groten
getale worden aangepast. De mC21200 is
een kortere variant van de mC21300 en
310 die momenteel een certificatieprogram
ma doorlopen. Het toestel zou een laadcapaci
teit kunnen krijgen van negentien ton bij een
vliegbereik van 3.500 nm (6.400 km). De
russische vrachtmaatschappij vliegt momen
teel met twaalf An124 en vijf Ilyushin Il76
vrachtvliegtuigen. Ook wordt gevlogen met
boeing 747’s en (via Atran) met vier boeings
737800bCF. n
h55
Het was 26 juli 2021 precies vijf jaar geleden
dat bertrand piccard en André borschberg hun
tocht om de wereld met de zonneenergie
aangedreven solar Impulse 2 voltooiden. maar
daar waar de cockpit van de Impulse plaats
bood aan slechts een persoon, konden piccard
en borschberg bij de viering van deze verjaar
dag ditmaal wel een gezamenlijke vlucht ma
ken aan boord van de van de bristell energic
afgeleide H55. Deze elektromotoraangedreven
tweezitter moet na certificatie in 2022 op de
markt komen. n
gecAs
Atran Cargo Airlines heeft een vierde boeing 737800 bCF aan de vrachtvloot toegevoegd. eind
september 2021 zullen nog eens twee bij leasemaatschappij GeCAs gehuurde toestellen van dit
type de vloot komen versterken. GeCAs deelde vervolgens mee niet alleen nog eens twee toe
stellen aan Atran te verhuren, maar ook contracten getekend te hebben voor nog eens vier die
worden afgenomen door een onbekende huurder. De leasemaatschappij heeft nu veertig 737
800NG p2Fvarianten in de verhuur en wacht nog op meer dan honderd omgebouwde vliegtui
gen. Daarnaast is Israel Aerospace Industries (IAI) in opdracht van GeCAs in tel Aviv begonnen
met het ombouwen van de eerste boeing 777300er tot ‘special Freighter’. De vliegtuigen krijgen
als 777300 ersF tijdens een 130 dagen durend ombouwproces onder meer een vrachtdeur van
3,72 x 3,05 m, meerdere versterkingen aan de romp en een elektrisch laadsysteem. Na ombouw
heeft het toestel een vrachtcapaciteit van 101,6 ton en een vliegbereik van 4.500 nm (8.334 km).
Het vrachtruim krijgt een inhoud van 819 kubieke meter met plek voor 47 pallets. Gerekend
wordt op een ombouwprijs van 35 miljoen dollar per vliegtuig. een 777300 ersF kan tien pallets
meer meenemen dan de door boeing nieuw gebouwde 777F waarvan er 230 zijn verkocht. Ook
is het vrachtruim van deze 777200F 164 kubieke meter kleiner en kan tien ton minder vracht
mee. n
ge AViAtioN
medewerkers van beechcraft berlin Aviation en
Ge Aviation hebben een Catalyst Advanced
turboprop gemonteerd in de vleugels van een
beechcraft King Air 350. met de motor worden
sinds eind december 2020 proefruns op de
grond uitgevoerd in aanloop naar de eerste
testvlucht die voorafgegaan zal worden door
uitgebreide taxiproeven. De nieuwe motor
draaide op 22 december 2017 voor het eerst
proef in het tsjechische filiaal van de Ameri
kaanse motorproducent. In de 1.240 pk sterke
motor zijn 98 nieuwe (gepatenteerde) techno
logieën toegepast. Daarbij is 35 procent van
de motoronderdelen geprint en kon het aantal
‘reguliere’ motoronderdelen teruggebracht van
855 tot slechts twaalf geprinte. n
eViAtioN
De Deutsche post DHL Group heeft bij eviati
on twaalf elektromotoraangedreven Alicevlieg
tuigen besteld die in 2024 geleverd moeten
worden. De Israëlische producent paste recent
het ontwerp van het toestel op meerdere pun
ten aan. Oorspronkelijk werd daarbij uitgegaan
van drie magniXelektromotoren die elk 260
kW (354 pk) zouden leveren. bij het nieuwe
ontwerp is sprake van twee motoren die aan
de achterzijde van het toestel worden aange
bracht. Daarbij worden twee magniX mag
ni650epUmotoren voorzien met elk een ver
mogen van 871 pk. Ook komt het maximale
startgewicht met 7.485 kg beduidend hoger te
liggen bij een nuttige lading van respectievelijk
1.089 kg (passagiers) of 1.200 kg (vracht). n
08-09-10-11-12-13-14-15_nieuwsinfo.indd 11 17-08-21 10:54