Pagina 9 van: Piloot en Vliegtuig Editie 8-2022

PILOOT EN VLIEGTUIG AUGUSTUS 2022 9
LUCHTMACHT
G650
Defensie heeft een gebruikte Gulfstream G650 gekocht en neemt deze in 2023 in gebruik.
Het toestel uit 2015 heeft ruim 2.000 vlieguren op de teller. De aanwinst vervangt de bijna
35 jaar oude Gulfstream IV die aan het einde van haar levensduur is. De zakenjet is nodig
voor het snel en veilig vervoeren van kleine groepen personen zoals de politieke, militaire en
ambtelijke top van Defensie. De G650 heeft een groter bereik dan het huidige toestel en er
kunnen meer passagiers mee. Ook is het geschikt voor het inbouwen van een gecertificeerd
zelfbeschermingssysteem. Defensie schaft de G650 aan via Jet Aviation uit Basel. Deze firma
zal ook de inbouw verzorgen van het door Elbit Sytems te leveren J-MUSIC DIRCM (Direct In-
frared Countermeasures) systeem dat samen met het op infrarood gebaseerde passieve
waarschuwingssysteem (IR-PAWS) een hoog niveau van bescherming en redundantie zal bie-
den). n
F-35A LIGHTNING II
Vier F-35A Lightning II ge-
vechtsvliegtuigen zijn sinds 30
juni 2022 op Vliegbasis Volkel
gestationeerd. De luchtmacht
beschikt inmiddels over 25 van
deze jachtvliegen. Hiervan be-
vinden zich veertien op Vlieg-
basis Leeuwarden. De andere
zeven staan voor het opleiden
en trainen van vliegers in de
Verenigde Staten. Volgens de
huidige planning kan Defensie dit jaar nog zes F-35’s tegemoetzien. Ook deze toestellen krij-
gen Volkel als thuisbasis. Defensie bestelt daarnaast versneld zes extra F-35’s en vier onbe-
mande MQ-9 Reapers. In de Defensienota 2022 was deze versterking van de slagkracht al
aangekondigd. Nederland heeft in totaal 52 F-35’s aangeschaft. Naar verwachting wordt de
laatste vlucht met de F-16 in 2024 uitgevoerd. n
BELGIË
VENTURI AVIATION
De Nederlandse startup Venturi Aviation gaat
voortaan door het leven als Maeve Aerospace.
Het bedrijf presenteerde in januari 2022 plan-
nen voor de ontwikkeling en bouw van een
achtmotorig elektrisch aangedreven regionaal
verkeersvliegtuig. Dat toestel zou in 2030 op
de markt moeten komen na een eerste vlucht
in 2028. De Venturi 1 (nu Maeve 1) moet bij
een MTOW van 45.000 kg plek gaan bieden
aan 44 passagiers en een vliegbereik krijgen
van 550 km. Er wordt een nuttige lading voor-
zien van 4.965 kg waarbij de Maeve 1 na een
startaanloop van 1.500 m klimsnelheden
moet gaan optekenen van 1.850 ft/min (564
m/min). De vliegtuigen moeten dankzij het
Maeve ReCharge-netwerk binnen 35 minuten
worden opgeladen. Na een eerste investe-
ringsronde die 250.000 euro opleverde, werd
tijdens een tweede ronde 4,3 miljoen binnen-
gehaald waardoor kerntechnologische ontwik-
kelingen versneld kunnen worden doorge-
voerd en het personeelsbestand kan worden
uitgebreid naar 24 medewerkers. n
De Belgische Luchtmacht heeft medio ju-
ni 2022 tijdens de RAF Cosford Air Show
voor het eerst een demo verzorgd met de
F-16 ‘DreamViper’. Het door Senior Cap-
tain Steven ‘Vrieske’ De Vries bestuurde
toestel vloog voorafgaand daaraan trai-
ningsdisplays op Kleine Brogel. De eerste
trainingen begonnen op een hoogte van
5.000 ft (ongeveer 1,5 km) en werden
‘step by step’ afgebouwd om uiteindelijk
de Solo Display uit te voeren op 500 ft
(150 m). De laagste passage met de F-16
gebeurt op 200 ft (60 m), maar dit is dan
een passage zonder manoeuvres en in
een afgebakende zone. Steven de Vries
volgt als Solo Display-piloot captain Stefan
Darte (‘Vador’) op die deze rol in 2018 op
zich nam. n
KLM-FA
De in maart 2021 gestarte proef van KLM Flight Academy (KLM-FA) met lesvluchten waarbij ge-
bruikt wordt gemaakt van de elektromotoraangedreven Pipistrel Velis Electro van de E-Flight Aca-
demy, is positief verlopen. Daarom hebben beide academies besloten de samenwerking te ver-
lengen. Er werd begonnen met één klas van de KLM-FA waarbij één vliegles van twee uur uit het
curriculum werd vervangen door twee e-vlieglessen van drie kwartier. Uit de proef is gebleken dat
aankomend KLM-vliegers al veel kunnen leren over elektrisch vliegen en de verschillen met vlie-
gen met verbrandingsmotoren. De samenwerking zal daarom in de huidige vorm worden voortge-
zet voor alle KFA-studenten die hun opleiding in 2021 en 2022 zijn gestart. Om aan de sterk ge-
stegen opleidingsvraag te kunnen voldoen, arriveerden onlangs bij de E-Flight Academy twee extra
Velis Electro’s. n
08-09-10-11-12-13-14-15_nieuwsinfo.indd 9 19-07-2022 09:30