66 PILOOT EN VLIEGTUIG AUGUSTUS 2022
De luchtvrachtmaatschappij West Atlantic UK wordt in 2001 in Engeland
opgericht onder de naam Atlantic Airlines. Zeven jaar later gaat de maat-
schappij samen met West Air Sweden. Onder de nieuwe naam West At-
lantic UK vormt het de Engelse tak.
Aanvankelijk bestaat de vloot uit onder andere British Aerospace ATP-
vrachtvliegtuigen en een Lockheed L-188 Electra! De ATP’s worden over-
gedragen aan de Zweedse tak. De Electra gaat pas in 2013 uit dienst.
Ten tijde van het ongeval is de vloot uitgegroeid tot zo’n zestien vliegtui-
gen, bestaande uit Boeings 737-300F, -400F en -800F en enkele ATR-
72’s.
HEENVLUCHT
In de nacht van 18 op 19 januari 2021 moet de ongevalsbemanning
twee vrachtvluchten uitvoeren van Exeter Airport (EXT) naar East Mid-
lands Airport (EMA) en terug. Het vliegtuig dat hiervoor is ingepland be-
treft de Boeing 737-400SF met registratie G-JMCY.
Voor beide vluchten is de copiloot de Pilot Flying. De gezagvoerder is
derhalve Pilot Monitoring.
Het eerste deel naar East Midlands verloopt zonder problemen en de
bemanning kiest ervoor om te landen met flap op stand 40, de aanbe-
volen positie bij slecht weer.
TERUGVLUCHT
De start en klim van East Midlands en de vlucht naar Exeter verlopen
zonder incidenten.
Tijdens de vlucht berekent de bemanning de landingsprestaties met be-
hulp van de Boeing-software op hun tablets. Er wordt verwacht dat baan
26 nat zal zijn, dus zijn ze van plan om ook hier flaps in positie 40 te
gebruiken voor de landing.
Aangezien beide piloten bekend zijn met Exeter Airport, voert de copi-
loot een korte briefing uit van de relevante punten voor de nadering.
Hoewel zij wel vermeldt dat de ILS een glijpad van 3,5° heeft, vermeldt
Op 19 januari 2021 raakt een Boeing 737-400 vrachtvliegtuig van West Atlantic (UK) zwaar beschadigd
bij een harde landing op Exeter Airport in Engeland. Piloot en Vliegtuig duikt in de conclusies van het
ongevalsrapport.
HARDE LANDING OP EXETER
INCIDENTANALYSE Door: Harro Ranter, the Aviation Safety Network – Foto’s: AAIB
66-67-68-69_ongevalsanalyse.indd 66 19-07-2022 10:03