PILOOT EN VLIEGTUIG AUGUSTUS 2022 63
Voor 1940 liep de ontwikkeling van het luchtverkeer in de Sovjet-Unie ver achter op Europa en de VS.
Het luchttransport was grotendeels beperkt tot eenmotorige vliegtuigen en civiele versies van militaire
vliegtuigen. De uitzondering werd gevormd door 75 driemotorige Tupolev ANT-9’s en een paar ANT 35’s.
BijschriftILYUSHIN IL-12
De voornaamste buitenlandse lijn, Moskou-Berlijn, werd grotendeels
met Duits materieel gevlogen. De lijn werd in 1937 opgeheven. Wel
werden in 1936-1937 diensten geopend naar Praag, Sofi a en Stock-
holm. Om het materieel een beetje up-to-date te brengen werden 22
Amerikaanse Douglas DC-3’s besteld. Ook werden de licentierechten
voor dit toestel gekocht. In Rusland kreeg de DC-3 de aanduiding PS-84,
later veranderd in Li-2. Tussen 1940 en 1945 werden meer dan twee-
duizend van deze toestellen in licentie gebouwd. Ze werden aangevuld
met ruim zevenhonderd militaire versies van de DC-3: de C-47. De twee
types vormden na de oorlog de basis van het luchttransport in de Sov-
jet-Unie.
EIGEN BODEM
Het was duidelijk dat het land voor de vloot van de nationale luchtvaart-
maatschappij Aerofl ot behoefte had aan een modern verkeersvliegtuig
van eigen bodem. Vliegtuigontwerper Sergev Ilyushin stelde een toestel
voor dat 29 passagiers over een afstand van 5.000 kilometer kon ver-
voeren met een kruissnelheid van 400 kilometer per uur. Dat bereik was
gebaseerd op de afstand tussen de voornaamste economische en admi-
nistratieve centra van de Sovjet-Unie. Het bleek echter te hoog gegre-
pen. Ilyushin realiseerde zich dat vrachtvervoer misschien een nog
grotere rol zou spelen dan passagiersvervoer, dus een fl ink laadver-
mogen was gewenst.
Aanvankelijk werd een Il-12 met dieselmotoren geprobeerd, maar dat
bleek een ongelukkige keus. Besloten werd om over te stappen op
veertien-cilinder, luchtgekoelde ASh-82FN-benzinemotoren met een
vermogen van 1.850 pk. Het vernieuwde toestel kon in 1946 in ge-
bruik worden genomen en was in staat om de route Moskou-Tasjkent
over 2.820 kilometer zonder tussenlanding af te leggen. Het vloog op
6.500 meter hoogte over de toppen van de Kaukasus en Centraal-
Azië. Op 18 augustus 1946 werd de nieuwe Il-12 voor het eerst aan
het publiek getoond tijdens de vliegshow op Tushino. Begin 1947
werden op Vnukovo bij Moskou de eerste Il-12’s overgedragen aan
Aerofl ot.
Op 1 mei 1947 nam een aantal Il-12’s deel aan de luchtparade bo-
ven het Rode Plein in Moskou, in juni vlogen de eerste machines op
62-63-64-65_ilyushin(spr).indd 63 19-07-2022 10:03