Pagina 60 van: Piloot en Vliegtuig Editie 8-2022

60 PILOOT EN VLIEGTUIG AUGUSTUS 2022
Van der Linden is een echte Dordtenaar. “Ik ben geboren in
Dordrecht en gedeeltelijk getogen in Papendrecht waarna ik
terugkwam in Dordrecht. Als tiener vond ik het een saaie
provinciestad dus op mijn twintigste vertrok ik snel naar de
grote stad. Maar goed, uiteindelijk ben ik teruggekomen,
want Dordrecht is een mooie stad en mijn familie woont
hier. Als jongen van vijf wandelde ik met mijn tante langs de
Noord/Beneden Merwede. Toen landde er vlak voor ons een
vliegtuig op het water. Dat kon omdat aan de overkant van
de rivier het luchtvaartbedrijf Aviolanda lag. Zij hadden de
vliegboten van de Nederlandse Marine Luchtvaartdienst in
onderhoud. Dat grote aluminium ding dat daar zomaar op
het water landde; ik weet nog dat ik dat ontzettend indruk-
wekkend vond. Zo is het een beetje begonnen.”
INTRIGEREND
“Na de middelbare school ben ik de HTS gaan doen maar
halverwege haakte ik af. Ik wilde vliegen en dus ben ik een
vliegopleiding gaan volgen. Ik kom uit een gewoon gezin,
geen welgestelde ouders. ‘Doe maar gewoon dan doe je al
gek genoeg’ was het motto, en piloot worden paste daar niet
zo goed bij. Ik heb desondanks mijn eigen weg gevolgd en
daar nooit spijt van gehad. Weet je, vliegen is een passie. En
passie is net zoiets als liefde. Liefde is het mooiste wat wij
mensen hebben. Liefde voor je partner, voor je kinderen, je
vrienden of voor je ouders. Iets belangrijkers bestaat volgens
mij niet.”
De jaren op de HTS hebben hun sporen nagelaten, techniek
blijft fascinerend voor Van der Linden. ”Ik reed gisteren langs
Schiphol en er ging net een kist de lucht in, een grote Boeing
777. Dan blijft het intrigerend hoe dat ding tergend langzaam
het luchtruim kiest. Ik weet natuurlijk hoe het werkt, maar het
blijft boeien.”
DUIKREMKLEPPEN
“Ik kan me goed voorstellen dat voor mensen zonder kennis
van zaken het opstijgen van zo’n log verkeersvliegtuig fasci-
nerend moet zijn. Die onwetendheid was voor mij ook een
motivatie om dingen op te gaan schrijven. En als ik dan toch
mijn verhalen opschrijf, moet ik ook proberen om zoveel
mogelijk uit te leggen zodat het voor iedereen begrijpelijk
wordt. Wat zijn duikremkleppen en waarom is onweer ge-
vaarlijk, wat doen we eraan om er uit de buurt van te blijven
enzovoort.”
VLIEGENDE VEELVRAAT
Van der Linden werd al heel jong aangenomen bij Transavia.
Hij vloog grote jets als de Caravelle, de Boeing 737 en de
B-767. Als hobbyvlieger vloog hij ook op de iconische DC-3
Dakota. De eerste officiële baan in de luchtvaart was bij een
rondvluchtenbedrijfje. “Daar vloog ik met kleine eenmotorige
vliegtuigjes als de Cessna 206 en de 182.” Tijdens zijn hele
carrière, tot op de dag van vandaag, is hij altijd blijven zweef-
vliegen. Volgens hem het mooiste wat er is in de luchtvaart.
Hij vloog op zo ongeveer alles wat vleugels met kleppen had
en dat maakt hem met recht een vliegende veelvraat.
FRANK SINATRA
Hij bewaart goede herinneringen aan zijn bijzondere passa-
giers. “Ik heb tijdens zijn allerlaatste concerttour het orkest
van Frank Sinatra door Europa gevlogen. Hij had overigens
zelf een private jet en dus vloog hij niet met ons mee. Wel
gingen we soms mee naar een concert. Dan bouw je toch
een band op met zo’n groep.”
DE VETERAAN Door: Saskia Roelofs-van Velzen
HET ORKEST VAN SINATRA AAN BOORD
Vliegende
veelvraat
Zijn boek heet ‘Op vleugels gedragen, een
piloot kijkt achterom.’ Je zou denken dat de
schrijver van dat boek al veel heeft mee-
gemaakt op luchtvaartgebied. En dus is hij
een prima kandidaat voor de rubriek De ve-
teraan. De schrijver, Harold van der Linden
(71), publiceerde onlangs dit boek. Piloot
en Vliegtuig sprak met deze vliegende veel-
vraat.
60_deveteraan.indd 60 19-07-2022 10:01