PILOOT EN VLIEGTUIG AUGUSTUS 2022 59
tij). In de begindagen van de Dream Studio werkten jongeren in hun
vrije tijd en tijdens de weekends aan allerlei projecten, waarbij ze zich
staande hielden met energiedrankjes en koffie. Dankzij een sponsorbe-
drag van 30.000 yuan (ongeveer 43.000 euro) kon gedacht worden
aan de bouw van een technologie-demonstrator met ‘blended wing’
technologie. De sponsorgelden mochten uitsluitend gebruikt worden
voor de aanschaf van materiaal. De leden van de Dream Studio werden
dus niet betaald.
SCHAALMODEL
Tegen het einde van 2013 heeft het groepje knutselaars een schaalmodel
klaar, dat zijn eerste vlucht maakt tegen het einde van dat jaar. Wanneer in
2014 twee nieuwe modellen op de tekentafel staan, wordt het budget
opgetrokken tot vijf miljoen yuan (ongeveer 725.000 euro) en groeit het
team door van acht naar zeventien leden. De leden zijn gemiddeld 34
jaar oud en ze hebben allen minimaal een universitair diploma. Stilaan
evolueert de Dream Studio van een clubje modelbouwliefhebbers tot een
echte afdeling van COMAC. De studio kan beschouwd worden als een
‘open laboratorium’ en gaat al snel samenwerken met de China Academy
of Aeronautics, het China Flight Test Institute en de Beihang universiteit.
LINGQUE
Na een aantal proefvluchten met de ‘blended wing’-demonstrator (die de
naam Lingque A meekrijgt) wordt een groter en verbeterd model gebouwd
(de Lingque B) die op 21 april 2017 voor het eerst vliegt vanaf de Zhanghe
luchthaven in Hubei. Het model weegt 240 kg en heeft een spanwijdte van
ruim zes meter. Het is vervaardigd uit composiet-materiaal, wordt op afstand
bestuurd en heeft een intrekbaar landingsgestel. Met het model wil men de
nieuwe aerodynamische vormgeving van toekomstige verkeersvliegtuigen
onderzoeken. De ‘blended wing’-configuratie moet daarbij tal van voordelen
bieden. Door de romp te integreren in de vleugels wordt de luchtweerstand
verminderd en zal als gevolg daarvan ook het brandstofverbruik verminde-
ren. Sinds de eerste vlucht van de Lingque B wordt het testprogramma
voortgezet waarbij onder meer de vluchteigenschappen bij lage snelheid
worden bestudeerd naast de stabiliteit en de wendbaarheid.
LINGQUE H
Sinds de eerste vlucht van de Lingque B wordt door steeds nieuwe le-
den van de groep gewerkt aan nieuwe projecten. De Lingque H is het
nieuwste model dat uit de studio naar buiten wordt gerold. Het gaat om
een sub-schaal techonologie-demonstrator die dient om het gebruik van
alternatieve brandstoffen te onderzoeken. Daarom is het luchtvaartuig
modulair opgebouwd zodat de motoren eenvoudig vervangen kunnen
worden. Daarbij wordt vooral gedacht aan het gebruik van waterstof als
energiebron. Sinds het uitbreken van de coronacrisis is het plots stil ge-
worden rond het Dream Team. Mogelijk heeft dit alles te maken met de
strenge lockdownmaatregelen in China waardoor de teamleden mogelijk
niet altijd fysiek aanwezig kunnen zijn om aan hun vliegtuigen te wer-
ken. Of is het toch zo dat de Chinezen – nu ze successen behalen – de-
ze liever geheim houden? De toekomst zal het moeten uitwijzen.
Bijschrift
Het Dream Team achter de Lingque B. De nog motorloze Lingque H.
??
? ?
??
??
De Lingque H krijgt mogelijk waterstof als energiebron.
58-59_dreamworks.indd 59 19-07-2022 10:01