PILOOT EN VLIEGTUIG AUGUSTUS 2022 55
op de juiste basis waren, zei hij: “I-X021, plannen gewijzigd, sla linksaf met
de wind mee”. Omdat dit een nogal onduidelijke instructie was, vroeg ik
om te bevestigen of hij wilde dat ik met de wind mee ging. De landing
was nog steeds gemakkelijk met een sterke zijwind met windvlagen. We
landden voorbij taxibaan alpha en kregen andere instructies – zelfs voordat
we geland waren – om via alpha te taxiën (hij zei NIET ‘backtrack to alp-
ha’). Na de landing zei ik dat we alpha niet konden taxiën en stelde een
taxi voor via baan 07 (die was gesloten maar beschikbaar voor taxi zoals ik
in de NOTAM had gelezen). Zijn antwoord: “Doe wat je wilt. Dat doe je
toch.” Het wijze advies van Mark was: “Gewoon naar de brandstof taxiën
en niet op de toren antwoorden.”
THUNDER BAY – MORDEN REGIONAL
De volgende dag planden we wat makkelijker omdat we al behoorlijk
ver waren, maar we wisten dat we deze dag niet in Portland konden ko-
men. De eerste stop zou Morden zijn. Het land was zo vlak als Neder-
land. Het weer was prima, alleen bij Morden naderde een gebied van
verspreide wolken.
MORDEN REGIONAL – SHAUNAVON
De laatste etappe van de dag bracht ons naar Shaunavon. Zo vlak als
Nederland maar met wegen precies oost-west en noord-zuid. We volg-
den een specifieke weg over ongeveer 200 nm (meer dan 1 uur!) en
staken wat olievelden over. Het is een leuk, erg klein stadje met veel
groen in de middle of nowhere.
SHAUNAVON – LETHBRIDGE
Oorspronkelijk wilden we bij Creston de Amerikaanse grens oversteken,
maar het weer in het noordelijke deel van de Canadese Rockies was niet zo
goed. We kozen ervoor om geen risico te nemen en gingen voor een korte
vlucht naar Lethbridge, gevolgd door een langere naar Portland. Na het tan-
ken bood een van de leerling-piloten ons een lift naar de stad aan. Nog een
voorbeeld van Canadese gastvrijheid die we in die tijd zoveel tegenkwamen.
LETHBRIDGE – PORTLAND HILLSBORO
Onze laatste leg zou een opmerkelijke worden. We wilden de Rocky
Mountains oversteken, net ten zuiden van de grens van East Glacier Park
Village naar Flathead Lake. Maar er was hevige turbulentie. We hadden
geen zuurstof, dus konden we niet naar FL120. We besloten dat het niet
veilig was om deze vallei te kiezen en gingen zuidwaarts naar Great Falls
om daar Missoula Montana over te steken. Dit was 1,5 uur extra en veel
extra brandstof. We hadden een berekening gemaakt: het zou veilig
moeten zijn, maar onze zeer comfortabele reserve van 300 nm/2 uur
extra was weg. De vlucht was moeilijk omdat we de hele weg naar het
zuiden hevige turbulentie hadden. Na het passeren van Great Falls werd
de turbulentie minder en konden we veilig de bergen over.
Omdat Mark het vliegtuig importeerde, moest er na de landing in Port-
land Hillsboro wat papierwerk gebeuren bij de douane, maar dat verliep
allemaal soepel. Het laatste wat ik moest doen, was Risen #23 naar de
hangar taxiën en afscheid nemen van dit prachtige vliegtuig dat het zo
goed had gedaan. Helemaal vanuit Italië..!
En route Shaunavon – Lethbridge. Risen #23 in Portland Hillsboro.
De route: dertien vluchten, 6.700 nm (12.408 km), 51:11 uur vliegen, gemiddeld 130 kts (240 km/u).
52-53-54-55_tripreportrisen912.indd 55 19-07-2022 09:59