54 PILOOT EN VLIEGTUIG AUGUSTUS 2022
bleem in Iqaluit was de brandstof. Ze hebben alleen AVGas in gallons. Ik
had maar 75 l nodig, maar ik dacht dat ze me 190 in rekening zouden
brengen…
IQALUIT – GOOSE BAY
Ik arriveerde vrijdag rond 13:00 lokale tijd in Iqaluit. Het weer voor
Goose Bay was goed, maar halverwege was het MVFR voor ongeveer
50 nm. Het weer voor zaterdag in Goose Bay zou slecht zijn, dus ik koos
ervoor om een paar uur na aankomst in Iqaluit naar Goose Bay te gaan.
Het plan was om 19:00 utc te vertrekken, maar het vliegplan werd niet
ontvangen. Dus moest ik mijn vliegtuig uit en het vluchtplan via de tele-
foon indienen. Het kostte me in totaal 45 minuten extra. Dit was een
beetje lastig vanwege het einde van het daglicht bij aankomst. Ik had
een reserve van 1 uur die nu werd teruggebracht tot 15 minuten. Deze
vlucht zou de eerste worden waarbij het weer slechter was dan ver-
wacht. De MVFR was niet 50 nm, maar 200 nm en was een half uur
IMC. Ik probeerde uit IMC te blijven, maar dit was niet succesvol. Het
beste was om door te gaan op MSA + 2.000 ft (4.500 ft) waarbij de
QNH ingesteld werd op basis van GPS-hoogte.
Ook de aankomst in Goose Bay was slechter dan verwacht: 30 knopen
tegenwind met windstoten tot 20. Normaal gesproken niet toegestaan,
maar dit keer was er geen alternatief omdat het donker werd. Door met
TO-flaps te landen kon ik een hogere snelheid aanhouden. Gelukkig was
de landing makkelijk. Er was alleen harde tegenwind, geen windstoten.
Tijdens het taxiën vroeg een piloot van een commercieel vliegtuig die
moest wachten tot ik de landingsbaan had verlaten wat voor soort vlieg-
tuig dit was. Ik antwoordde trots dat het een Risen was, de snelste ultra-
light ter wereld met voldoende bereik om veilig en comfortabel van Eu-
ropa naar Canada te vliegen.
GOOSE BAY – DOLBEAU ST FELICIEN
Eerste vlucht met eigenaar Mark Jardini als passagier. Het weer was pri-
ma en na een rustige vlucht kwamen we aan in Dolbeau St Felicien.
DOLBEAU ST FELICIEN – KAPUSKASING
We moesten een bewolkt gebied passeren. Oorspronkelijk kozen we
een route naar het zuiden om dit te vermijden, maar er waren overal
onweersbuien in het zuiden. Recht naar het westen leek de beste keu-
ze, maar we hadden veel bewolking met een lage wolkenbasis. Omdat
de temperatuur ver boven nul zou zijn en we verwachtten VFR te kun-
nen blijven, kozen we ervoor rechtstreeks naar het westen te gaan, naar
Kapuskasing. Het weer was wat slechter dan verwacht. De wolkenbasis
was lager en gebroken, maar we waren meestal MVFR. Kapuskasing ligt
aan een rivier en het is er goed vissen.
KAPUSKASING – THUNDER BAY
Een mooie vlucht boven een nogal eentonig landschap. Veel meertjes en
voor de rest bossen. Een beetje als Finland. Het laatste stuk is spectacu-
lairder: langs de kust van Lake Superior, ‘s werelds grootste meer. Thunder
Bay was behoorlijk druk en de controller had niet zijn beste dag. Toen we
Groenland in zicht.
Reykjavik – Narsarsuaq: dit weer vermijden! Naar Dolbeau St Felicien met Mark Jardini (l).
BELEVENISSEN Door: Edwin Dekker
52-53-54-55_tripreportrisen912.indd 54 19-07-2022 09:59