Pagina 50 van: Piloot en Vliegtuig Editie 8-2022

50 PILOOT EN VLIEGTUIG AUGUSTUS 2022
Een normale hartslag ligt bij de gemiddelde volwassene
tussen de 60 en 100 slagen per minuut. Frequenties lager
dan 60 slagen per minuut worden bradycardie genoemd,
terwijl frequenties hoger dan 100 slagen per minuut tachy-
cardie genoemd worden. Hartfrequenties buiten het nor-
male bereik duiden meestal op een fysiologische aanpas-
sing aan een aantal situaties. De hartslag van een atleet kan
bijvoorbeeld 40 of 50 zijn in rust, terwijl deze frequenties
van meer dan 150 slagen per minuut kan bereiken na in-
spanning.
Medicijnen en ziektes kunnen de hartslag echter beïnvloe-
den. Trage hartslag kan worden veroorzaakt door bepaalde
bloeddrukmedicatie zoals bètablokkers, ziekten zoals traag
werkende schildklier of bepaalde hartaandoeningen. Snelle
hartslag kan veroorzaakt worden door medicatie, een aantal
aandoeningen als bijvoorbeeld een snelwerkende schild-
klier of een hartafwijking.
Onregelmatige hartfrequenties duiden op een onderliggen-
de hartaandoening en vereisen een uitgebreidere evaluatie.
Sommige gevallen van ritmestoornissen zijn niet geassoci-
eerd met een significante ziekte of zijn van voorbijgaande
aard. In andere gevallen zijn er zodanig risico’s aanwezig
dat behandeling geïndiceerd is. Een hartfilmpje of meer uit-
gebreide hartritmeregistratie is nuttig bij het diagnosticeren
van de hartritmestoornis. De behandeling bestaat uit medi-
catie om een bloedstolsel te voorkomen of om het ritme te
verminderen. In sommige gevallen kan een chirurgische in-
greep echter van toepassing zijn of het implanteren van
een pacemaker die ervoor zorgt dat het hart in het juiste rit-
me blijft kloppen.
Uiteraard worden eisen gesteld aan de keuring als de ge-
keurde vlieger bekend is met hartritmestoornissen. De ver-
eiste onderzoeken kunnen worden verricht door de behan-
delende cardioloog, maar dienen verder beoordeeld te
worden door de keuringsarts (eventueel in overleg met een
consulent cardioloog) en moeten voorgelegd worden aan
IL&T. Dit is een stuk maatwerk dat, zoals veel andere aan-
doeningen, afhankelijk is van de klasse vliegen, het type
hartritmestoornis en de resultaten van de vereiste onder-
zoeken.
Bijschrift
HARTRITMESTOORNISSEN EN VLIEGEN
MEDISCH Door: Michele di Maio
LAST MINUTE
??
? ?
??
??
Onderzoek
vergt
een stuk
maatwerk
TAMARACK AEROSPACE
Tamarack Aerospace heeft voor King Airs van het type B200 en B350
zogeheten Performance Smartwing winglets ontwikkeld. Na montage er-
van klimmen de turboprops niet alleen sneller, maar presteren ze ook
beter onder warme omstandigheden. Uit de eerste testresultaten met
een B350 bleek dat gemonteerde winglets tijdens kruisvlucht leidden tot
vijf procent minder brandstofverbruik en tot tien procent betere klim-
prestaties. Daarnaast kan tot 250 kg meer gewicht mee naar hooggele-
gen vliegvelden met een hoge buitentemperatuur. Gemikt wordt op een
aanvullend typecertificaat voor de B350 eind 2023, daarna volgt de
B200. Hoewel de Smartwing winglets anders ogen dan de voor de Cita-
tions ontwikkelde variant, is de werking ervan dezelfde. De ‘active load
alleviation’ (Atlas) winglets zijn bijzonder omdat bij het aanbrengen er-
van de vleugelstructuur niet hoeft te worden versterkt. n
VAN’S AIRCRAFT
Kort voor het sluiten van deze editie kwam de Amerikaanse kitfabrikant
Van’s Aircraft met modelnieuws in de vorm van de (inmiddels vliegen-
de) RV-15. Het toestel is de negende modelvariant van Van’s dat dit jaar
zijn vijftigste verjaardag viert. In tegenstelling tot de andere acht varian-
ten, is de RV-15 geen laagdekker. Hoewel bijzonderheden pas bekend
werden gemaakt tijdens de EAA Venture in het Amerikaanse Oshkosh,
lekten vooraf een paar details uit. Zo lijken de vering en schokdempers
onzichtbaar ‘weggemoffeld’ in de romp om minder luchtweerstand op
te wekken. De metalen hoogdekker wordt daarnaast geleverd als ‘tail-
dragger’ en krijgt een kunststoffen cowling. Wordt dus vervolgd in een
volgende editie van Piloot en Vliegtuig. n
50_05med05last-minute.indd 50 19-07-2022 09:58