Pagina 5 van: Piloot en Vliegtuig Editie 8-2022

PILOOT EN VLIEGTUIG AUGUSTUS 2022 5
Piloot en Vliegtuig is geen platform voor geopoli-
tieke bespiegelingen of analyses. Daar zijn andere
media voor in het leven geroepen. Toch ontkom je
er als luchtvaartmagazine medio 2022 niet hele-
maal aan. Want door de ‘speciale operatie’ in Oe-
kraïne staat ook de (luchtvaart)wereld op z’n kop.
De gevolgen daarvan worden op steeds meer ter-
reinen zichtbaar.
Neem bijvoorbeeld de Russische luchtvaartsector.
Daar dienen zich bij de honderden ‘geconfisqueer-
de’ verkeersvliegtuigen op (korte) termijn onder-
houdsproblemen aan die een gevaar gaan vormen
voor de veiligheid. Want de ingestelde sancties
maken de import van vervangingsonderdelen on-
mogelijk. Daarin kan tijdelijk worden voorzien door
een deel van de ‘wettelijk in beslag genomen’
vliegtuigen te bestemmen voor donordoeleinden.
Maar dit is een lapmiddel. Als deze onderdelen
vervolgens ook zelf weer aan vervanging toe zijn,
ontstaat er een echt probleem. Bijkomend is dat
deze nu Russisch geregistreerde vliegtuigen alleen
in eigen land welkom zijn.
Om toch in de binnenlandse behoefte te voorzien,
is fabrikanten een ambitieus productieplan opge-
drongen om tot 2030 te zorgen voor ten minste
twaalf Ilyushin Il-96-300 widebody’s, 270 PD-14
aangedreven MC21-310-varianten en zeventig Tu-
214 narrowbody’s. Ook moeten grote aantallen
turboprops van het type Ladoga, L-410 en Baikal
worden geproduceerd en 746 helikopters. Hier
doemt een nieuw probleem op. Want ondanks al-
le productiestroomlijn- en automatiseringsretoriek
slaagt de Russische maakindustrie er momenteel
amper in grote productieaantallen te realiseren.
Bovendien bleek dat, ondanks het gebruik van
westerse onderdelen, het met de inzetbaarheid
van met name SSJ100’s vaak droevig gesteld was.
Ook het Chinees-Russische C929-project loopt
door de sancties aanzienlijke vertraging op. Gemikt
werd op het gebruik van R-R Trent 1000- of Gene-
ral Electric Genx-1B76-aandrijving bij de eerste
prototypes (die al in 2023 moesten vliegen) en
vroege productie-exemplaren. Nu dat onmogelijk
is moet een sterkere ‘inheemse’ variant van de
Aviadvigatel PD-35 worden ontwikkeld of de Chi-
nese CJ-2000 turbofan. En dat kost nu eenmaal
tijd.
Vooreerst lijken er echter geen oplossingen voor-
handen voor al deze problemen. Zodat het moei-
lijk is positief te eindigen.
Bespiegelingen
Vrolijk
word je
er niet
van
Opleiding
24 Kwaliteitsopleiding Samenwerking leidt tot beter aanbod
Typebeschrijving
61 Zlin Z 242 Zeus Tsjechische trainer
Status report
26 Airbus A321XLR Toestel maakt succesvolle eerste vlucht
34 Elektra Trainer vliegt Testvlucht op 100 meter hoogte
51 Maiden flight G800 Zakenjet voor het eerst de lucht in
56 VoloConnect vliegt eVTOL aan de tand gevoeld
En verder
70 Volgende maand
70 Colofon
In dit nummer:
Ruud Vos
is hoofdredacteur
Piloot en Vliegtuig
r.vos@eisma.nl
42 Grote vliegtuigen spreken het
meest tot de verbeelding. Misschien
omdat ze herinneringen oproepen
aan een verre reis. Maar ook kleinere
toestellen spelen een belangrijke rol,
bijvoorbeeld als feeder of om kleine
gemeenschappen onderling te verbin-
den. De Fairchild Swearingen Metroli-
ner is zo’n vliegtuig dat die aandacht
verdient. Het ontwerp ervan gaat te-
rug tot het einde van de zestiger jaren
als het Amerikaanse Swearingen een
tweemotorig zakenvliegtuig op de
tekentafel zet.
32 De 2022-editie van de tweejaarlijkse luchtvaartbeurs
ILA Berlin stond in het teken van een aantal centrale thema’s
waaronder ‘klimaatneutraal’ vliegen, militaire veiligheid en het
nut van ruimtevaart voor de mensheid. Opvallend tijdens deze
editie waren het geringe aantal (civiele) vliegtuigen en de re-
latief grote aandacht voor militaire Duitse ontwikkelingen. De
beurs trok 550 standhouders terwijl op het platform 56 vlieg-
tuigen werden gepresenteerd.
Door: Ruud Voswww.pilootenvliegtuig.nl
52 We kennen Edwin Dekker die als eerste Nederlan-
der in januari 2021 in het bezit kwam van de razendsnelle
Risen 912 iS PH-0A0. Als Dekker in juni 2022 de gelegen-
heid wordt geboden een Risen vanaf de Italiaanse fabriek in
Voghera via Seppe bij een nieuwe Amerikaanse eigenaar in
Portland af te leveren, is dat niet tegen dovemansoren ge-
zegd. Zie het als een generale repetitie. Want Dekker wil met
zijn eigen toestel nog op familiebezoek in Nieuw-Zeeland…
04-05_inhoud.indd 5 19-07-2022 11:23