PILOOT EN VLIEGTUIG AUGUSTUS 2022 49
BETA ALIA 250 EVTOL
Met de ‘250’ in de naam van dit toestel verwijst het Amerikaanse Beta
Technologies naar het grote vliegbereik van haar eVTOL. De Alia 250
moet namelijk wel 250 mijl kunnen overbruggen. Beta vliegt al sinds
2019 met een wat kleiner model, maar werkt nu aan een zespersoons-
toestel. De fabrikant heeft niet alleen haar zinnen gezet op passagiers-
vervoer, maar zet met de Alia 250 ook in op vrachtvervoer en militair ge-
bruik. Beta mikt op 2024 als introductiejaar. Er staan al honderden
toestellen in het orderboek.
Capaciteit 1 piloot + 5 passagiers
Kruissnelheid 270 km/h
Bereik 463 km
AIRBUS
Met de CityAirbus NextGen hoopt de Europese luchtvaartreus Airbus
een graantje mee te pakken op de veelbelovende UAM-markt. De Ci-
tyAirbus NextGen is een update van een studiemodel waar Airbus al ja-
ren mee experimenteert. De nieuwe vierzitter kan autonoom vliegen,
maar ook door een van de passagiers worden bestuurd. Het toestel
heeft een V-staart die aan de bovenkant gesloten wordt door een vaste
vleugel. Airbus hoopt dat het certificatieproces in 2023 gereed is.
Capaciteit 4 passagiers
Kruissnelheid 120 km/h
Bereik 80 km
OVERAIR
Nieuwkomer Overair uit de VS kondigde recent de introductie van de
Butterfly aan. Overair verwacht in de tweede helft van 2023 over een
vliegend testexemplaar te beschikken en mikt op Amerikaanse certifica-
tie in 2025. De Butterfly, een tiltrotor-type, heeft al de interesse gewekt
van Bristow. De grote Brits-Amerikaanse helikoptermaatschappij tekende
voor twintig toestellen en nam een optie op nog dertig.
Capaciteit 1 piloot + 5 passagiers
Kruissnelheid 280-320 km/h
Bereik 160 km
INFRASTRUCTUUR
Fabrikanten, softwareleveranciers en toezichthouders werken mo-
menteel aan technologie en regulatie om de groei van Urban Air
Mobility in goede banen te kunnen leiden. De toestellen gaan in
stedelijk gebied vluchten maken op maximaal een paar honderd
meter hoogte. Om onderlinge confrontaties en botsingen met ande-
re vliegtuigen en helikopters te voorkomen, moeten er nieuwe
vluchtmanagement- en communicatiesystemen op de markt ko-
men. De grootste hobbel die genomen moet worden heeft naast
een technische ook een psychologische en juridische component:
kunnen al die nieuwe toestellen ook zónder piloot worden ‘losgela-
ten’? Het Europese agentschap EASA publiceerde eind juni als eer-
ste luchtvaarttoezichthouder in de wereld een conceptvoorstel voor
regelgeving rond ‘UAM’. Daarin gaat de dienst uitgebreid in op de
introductie van onbemand vliegverkeer. De toelatingscriteria voor
die categorie zullen strenger zijn dan voor bemande toestellen.
46-47-48-49_urbanairmobility.indd 49 19-07-2022 11:24