Pagina 45 van: Piloot en Vliegtuig Editie 8-2022

PILOOT EN VLIEGTUIG AUGUSTUS 2022 45
Begin deze eeuw bouwt Iran de An-140 in licentie op basis van door de
Oekraïense fabrikant geleverde onderdelen. Oorspronkelijk is het de be-
doeling meer dan honderd exemplaren te bouwen in Iran voor inzet
door luchtvaartbedrijven, maar ook voor maritieme patrouillevluchten en
militair transport. Later zou ook een verlengde versie van de An-140 (de
HESA 141) worden ontwikkeld, naast een AWACS-variant.
In 2010 zijn veertien vliegtuigen afgeleverd als IrAN-140. Wanneer op 9
november 2010 een IrAN-140 van Sepahan Airlines crasht na motorpro-
blemen bij de start, worden alle vliegtuigen aan de grond gehouden. De
luchtvaartmaatschappij gaat failliet en de IrAN-140-vloot wordt overge-
dragen aan de Iraanse politie en de Revolutionaire Wacht. In 2014 wordt
na onderzoek naar de crashoorzaken toch het Iraans luchtwaardigheids-
certificaat uitgereikt. Op moment zouden nog een zestal soortgelijke toe-
stellen worden geleverd. Het model wordt echter niet weer in productie
genomen. Iraanse technici klagen over de slechte kwaliteit van de gele-
verde onderdelen terwijl ook de productiekosten bijna zijn verdubbeld.
Wanneer president Obama de sancties tegen Iran opheft, kan het land
ook in het buitenland nieuwere vliegtuigtypes aanschaffen zodat het niet
langer afhankelijk is van ‘inheems’ gebouwde modellen. Iran plaatst dan
ook mega-orders bij Airbus, Boeing en ATR. Maar wanneer Trump aan-
treedt worden de sancties weer ingevoerd en zijn slechts een handvol
ATR’s en enkele Airbussen geleverd.
IRAN-140
Zelf weer vliegtuigen bouwen wordt dus aantrekkelijk. Daarbij wordt het
ontwerp van de IrAN-140 (en de tekeningen van de nooit gebouwde
IrAN-141) uit de kast gehaald en ontstaat de huidige Simorgh, een mili-
tair transportvliegtuig met een vrachtcapaciteit van zes ton. Maar de aan-
wezige gezagsdragers laten ook meteen weten dat het de bedoeling is
het model ook aan te passen voor civiel gebruik. Ook wordt opgemerkt
dat het model ‘aangepast is aan de moeilijke klimatologische omstandig-
heden’ in Iran en dat het ook vanaf onverharde startbanen kan opere-
ren. Bij gebruik van gewone startbanen heeft het vliegtuig een startaan-
Op 19 mei 2022 is in Iran een nieuw militair transportvliegtuig voorgesteld, de ‘HESA Simorgh’. Die naam
is misleidend want ‘Simorgh’ was in het verleden al de typeaanduiding van zowel een gevechtsvliegtuig
als een drone. Het nieuwe toestel is afgeleid van de Antonov An-140 en ontworpen voor de korte af-
stand.
Bijschrift
HESA SIMORGH
ONTWIKKELINGEN Door: Jozef Mols – Foto’s: HESA
??
? ?
??
??
loop van 1.450 m en een landingsrol van 900 m. Het model heeft
Klimov TV3-117-aandrijving in combinatie met zesbladige propellers. De
Simorgh heeft een vliegbereik van 900 km bij maximale lading en een
ferry-range van 3.700 km. De kruissnelheid zou 530 km/h bedragen.
TACTISCH TRANSPORTVLIEGTUIG
De militaire variant heeft een laadklep achteraan voor het laden van on-
der meer containers en lichte voertuigen. Daarom noemt de construc-
teur het model dan ook een ‘militair tactisch transportvliegtuig’. Boven-
dien kunnen via de laadklep ook ladingen worden gedropt, wat nuttig
kan zijn bij inzet na natuurrampen. De Simorgh verschilt ook van de An-
140 door een langere romp en een hertekend staartstuk waarbij de ho-
rizontale vlakken hoger zijn geplaatst. Of de Simorgh ooit in serieproduc-
tie zal gaan, is nog onduidelijk. Eerst moet het testprogramma met
succes worden afgerond en moet bekeken worden of de Klimov-moto-
ren nog verkrijgbaar zijn.
45_iranan140.indd 45 19-07-2022 09:48